El sector tèxtil aporta 19.800 milions d'euros al PIB d'Espanya, l'1,62% del total, que representa al seu torn el 60% del valor afegit generat pel sector de la moda. Així es desprèn de l'informe elaborat per l'Associació Retail Textil España (Art), la nova patronal del sector que agrupa empreses de la talla d'Inditex, Mango o H&M, presentat aquest dilluns en al costat de la vicepresidenta del govern d'Espanya, María Jesús Montero, i la presidenta del Congrés dels Diputats, Francina Armengol.
Durant la presentació, la presidenta de l'associació, Ana López-Casero, ha destacat la "forta vocació de servei a l'economia i a la societat" amb què ha nascut Art. L'"important generador de valor afegit" que suposa el sector tèxtil dins de la indústria espanyola, l'efecte dinamitzador del teixit social o l'alt percentatge d'ocupació femení i jove que genera són altres dels factors que destaca l'informe. "És el principal ocupador privat del país i atreu fortes inversions", ha assenyalat.
En aquest sentit, l'estudi d'Art posa de manifest que les empreses del sector del retail tèxtil van contribuir a l'economia espanyola entre 2018-2022 amb 8.000 milions d'euros cada any de forma directa i amb 9.900 milions d'euros de manera indirecta i induïda. Quant a l'ocupació, la patronal afirma que és responsable de 343.000 llocs de treball a jornada completa, la qual cosa suposa l'1,7% de l'afiliació mitjana.
Per la seva part, María Jesús Montero ha destacat la importància del tèxtil "no només l'aportació en riquesa, sinó també en el conjunt de la cadena de valor, des del disseny i la producció fins a la comercialització i conquesta dels mercats internacionals." Així mateix, ha destacat el paper del retail a la Marca Espanya i "l'encert" de l'informe de posar el focus en factors com la sostenibilitat i la digitalització.
40.000 milions de facturació anual
López-Propietari ha demanat col·laboració política per afrontar els reptes del sector en aquests aspectes, tant a nivell nacional com a europeu. La vicepresidenta ha recollit el testimoni i ha posat de relleu l'aportació de la indústria durant la pandèmia i la seva capacitat per reinventar-se. "Representa un dels nostres millors ambaixadors en el conjunt del món. La Marca Espanya es valora molt a l'exterior gràcies als nostres productes de qualitat. La moda espanyola està de moda", ha afegit.
De l'informe s'extreu que 8 de cada 100 empreses del sector estan dedicades a la venda de productes de moda i calçat, i generen entorn del 5% de la facturació de l'activitat comercial espanyola. Entre 2018 i 2022, les 60.000 empreses dedicades al retail tèxtil van facturar 40.000 milions d'euros de mitjana anual.
Quant a inversions, les empreses espanyoles han acumulat inversions per valor de 870 milions d'euros a l'exterior en els últims 15 anys, estant present a gairebé 40 mercats. Paral·lelament, les empreses multinacionals estrangeres han invertit en el nostre país més de 755 milions d'euros en termes acumulats (2007-2021).
L'informe destaca també la repercussió directa sobre els ingressos de l'Estat, havent aportat més de 6.300 milions d'euros a les arques públiques, que suposa el 2,5% de la recaptació total nacional.