La diversitat de territoris que dibuixen el singular mosaic que conformen els sòls vitivinícoles d'Espanya serà l'eix temàtic central sobre el qual girarà l'edició de 2023 del saló del vi espanyol Barcelona Wine Week (BWW) i hauria de ser l’avantatge competitiu amb què guanyar posicions internacionalment, i un esperó per a tot el sector vitivinícola espanyol per imposar la qualitat del producte per davant del volum.

Una labor que un nombre important de cellers de tot Espanya duent a terme, de manera individual o en aliança, arreu del món, segons defensa Javier Pagés, president del Consell Regulador D.O. Cava i de la Barcelona Wine Week (BWW), que aquest any celebra la seva tercera edició entre el 6 i el 8 de febrer. Però adverteix que tot el sector s’ha de conjurar en millorar encara més “per aconseguir que els mercats exteriors tinguin la percepció que els vins i els escumosos són de qualitat”, perquè “la competència és molta” i “ha invertit més temps i esforços per millorar el seu posicionament en els canals de distribució”. Posar-se a la seva altura “potser no ho podrem aconseguir en dos o tres anys, però hi hem de treballar i hem de fugir de conquerir els mercats per volum, perquè això no ens aporta el que ens donarà la qualitat: que el consumidor internacional estigui disposat a pagar més pels nostres vins i caves”.

El qui havia estat durant més d’una dècada conseller delegat del grup Raventós Codorníu, insisteix en el fet que els cellers espanyols han de treure partit a la diversitat de sòls vitivinícoles i a les diferents varietats que donen peu a les D.O. (Denominacions d’Origen) i a les IGP (Indicacions Geogràfiques Protegides). Segons les últimes dades del Ministeri d’Agricultura, relatives a finals de l’any passat, la Unió Europea té registrades 143 segells de qualitat de vins i escumosos, 101 dels quals són Denominacions d’Origen protegides i la resta IGP. Actualment, la D.O. de La Rioja, en vins, i la D.O. Cava són les que tenen un nivell d’exportacions més alt.

D’acord amb els informes que realitza el Observatorio Español del Mercado del Vino, l’octubre de 2022 va consolidar un creixement en valor de les exportacions de vi espanyoles, arribant a una xifra rècord de 2.983,1 milions d'euros, cada cop més a prop dels 3.000 milions d'euros; però molt allunyada del que factura França, 10.819 milions d'euros, o Itàlia, amb 7.001 milions d'euros.

A Catalunya, el 2021, el sector del vi i cava trenca la tendència decreixent dels dos últims anys i experimenta un increment significatiu del 18,97% en valor i de l'11,42% en volum respecte al 2020, com revelen les xifres de Prodeca, empresa pública adscrita al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural. Així mateix, es manté com el cinquè sector exportador, representant el 4,81% de les exportacions catalanes i assolint els 619,99 milions d’euros exportats. El cava representa pràcticament la meitat de les exportacions del sector amb un 48,84%. Destaca la recuperació del mercat americà gràcies especialment a la decisió presa entre UE i els Estats Units de deixar sense efecte pels 5 anys vinents els aranzels imposats prèviament per la presidència de Trump.

Des del Consell Regulador D.O. Cava s’ha treballat, sota la presidència de Javier Pagés, en la millora de la qualitat a través d’un pla de reordenació de la denominació d’origen diferenciant zones i segment i que ha extremat els requisits dels caves de més alta gamma englobant-los, des de 2022, sota un nou segell, justament “per generar valor i apostar per la qualitat”, remarca Pagés. A aquests caves reserva, que ara se’ls demana una criança mínima de 18 mesos, en comptes de 15 mesos, han passat en només un any a representar el 13% de la producció total de la D.O. contra l’11% de l’any anterior.

Javier Pagés, president de BWW i del Consell Regulador D.O. Cava. 

Altres reptes que ha d’afrontar el sector vitivinícola

Que a Espanya i Catalunya les vendes internacionals del sector vitivinícola guanyin en valor a altres països com França i Itàlia no és l’únic repte que afronten els cellers, com també es posarà de manifest a la Barcelona Wine Week (BWW). El seu president Javier Pagés insta als elaboradors a aprofundir en la sostenibilitat. I es refereix a “aprofundir” perquè en l’acció per la lluita contra el canvi climàtic el sector “està molt avançat a Espanya”. Els esforços en recuperació de varietats ancestrals, en cultius ecològics, en una bona i millor gestió dels recursos (hídrics, energètics, de primeres matèries), el foment del reciclatge i la reutilització... són mesures que molts productors estan implantant, assegura.

“La sostenibilitat es tradueix en una nova forma de treballar, que potser ens determina més restriccions, però a la qual s’ha de sumar tota la cadena de producció, des del pagès fins a l’elaborador i la comercialització i distribució”, perquè en fomentar-la “hi guanyem tots”, adverteix. Això és el que “demana un consumidor cada dia més conscienciat en temes de sostenibilitat”. “A més hem de tenir en compte que l’aposta per a la sostenibilitat també es tradueix en increment del valor dels nostres productes que, com hem dit, és en definitiva el que garantirà el futur del sector”. En aquest sentit, valora als pagesos que conreen la vinya i la seva contribució a què el sector avanci. “S’han de poder guanyar la vida amb el seu ofici perquè són una peça indispensable de la cadena de valor”, i ho afirma en un moment en què “hi ha pau social”.

El sector, especialment en el segment dels vins escumosos, “s’ha mostrat molt resilient” després de superar el sotrac de la pandèmia i encarar la crisi energètica i de preus de l’últim any. L’increment dels costos “s’ha hagut de traslladar als preus de venda”, no en els mateixos nivells que el 10% que ha marcat en algun moment l’IPC, però sí al voltant d’un 8%, avança el president de BWW.

La Barcelona Wine Week arriba aquest any a la seva tercera edició. 

El certamen firal se celebrarà en el recinte de Montjuïc de la Fira de Barcelona i reunirà prop de 80 Master of Wine, sommeliers, elaboradors i experts del sector. Per mostrar la singularitat del territori als 1.800 compradors nacionals i internacionals que el visitaran, 700 cellers i 70 segells de qualitat mostraran els seus productes. A més, un espai destacat serà la barra de vins Wine Tasting Journey–Soils of Spain by #alimentosdespaña que, de la mà del Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació (MAPA), oferirà un tast autoguiat amb 58 vins en els quals el sòl és un element d'especial rellevància. Hi haurà vins del Bierzo, de Valderroas, del Somontano, del Valle de Orotava (Tenerife), de Jumella, del Priorat, de Mallorca, de Jerez, de Lleó i de Calataiud, entre altres territoris, ha detallat l'organització. A més, al programa de tastos destaquen sessions com la que reunirà a Masters of Wine que ara elaboren els seus propis vins o la que protagonitzaran de forma conjunyeix diversos sommeliers multipremiats i reconvertits en elaboradors de brous.