Els aturats que rebin per error una prestació d'atur no hauran de tornar-la si el seu deute és inferior a 18 euros en virtut d'una ordre del Ministeri de Treball sobre els deutes d'import mínim recaudable. En concret, l'ordre estableix que no s'iniciarà el procediment de reintegrament de prestacions d'atur indegudament percebudes per part de l'entitat gestora quan l'import resultant a ingressar no assoleixi el 3% de l'Indicador Públic de Rendes amb Efectes Múltiples (Iprem) mensual.
L'Iprem està situat actualment en 600 euros, per la qual cosa aquest 3% de deute no reclamable equival ara mateix a 18 euros, encara que aquest llindar podria elevar-se si la quantia d'aquest indicador, que porta des de 2023 sense actualitzar-se, es revisa a l'alça. El cas és que, en virtut d'aquesta ordre, no es podran reclamar als aturats que cobrin per error una prestació un deute superior al 3% de l'Iprem, La mesura s'ha publicat aquest dijous al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) i en vigor des de demà divendres i que ha recollit Europa Press.
No obstant això, aquest llindar s'eleva al 20% de l'Iprem mensual (120 euros) en els casos de responsabilitat per successió 'mortis causa', és a dir, en aquells casos en els quals mor el perceptor i s'hereta el deute. Si aquesta sobrepassa els 120 euros (sempre tenint en compte l'Iprem actual) s'iniciarà un expedient de derivació de responsabilitat a causa de mort.
No obstant això, l'entitat gestora de les prestacions, que normalment és el Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE), podrà acordar l'acumulació dels deutes que no excedeixin del 3% de l'Iprem mensual amb altres deutes, a fi de superar aquest límit, o acumular-les amb altres d'un import superior, però sempre que no s'hagi iniciat el procediment de reclamació respecte als deutes que s'acumulin i totes corresponguin al mateix deutor, així com respecte de les que consideri convenient la seva declaració, notificació i exigència o se sol·liciti el seu pagament.
En aquells casos en què, una vegada dictada la resolució definitiva en la via administrativa que declari l'existència de percepció indeguda de prestacions, i després de l'aplicació de pagaments parcials del deute o de qualsevol altra causa que produeixi idèntic efecte, la quantia del deute resultant no excedeixi dels imports fixats com a límit, es podrà posar fi al procediment recaptatori en període voluntari sense exigir el pagament de la quantitat pendent i podran ser anul·lats i atesos de baixa els crèdits corresponents per l'entitat gestora.
L'acabament dels procediments es formalitzarà mitjançant data, de caràcter no rehabilitable, del deute o deutes afectats, el que motivarà la seva baixa en comptabilitat, necessita l'Ordre de Treball, firmada per la vicepresidenta segona i ministra del ram, Yolanda Díaz.