De la promesa de maig a la que el govern espanyol dona en aquest mes de juny. El ministre d'Indústria, Comerç i Turisme, Héctor Gómez, reitera l'optimisme sobre la possibilitat de poder aprovar el segon PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat (PERTE VEC 2), però el retard comença a ser considerable i de la darrera data límit del mes de juny a obrir-la el mes de setembre, concretament el dia 15. Així doncs, la promesa que va donar en roda de premsa en el marc de l'Automobile Barcelona el 12 de maig ja no en queda res i tants canvis en el calendari desPERTEn poca fiabilitat entre els receptors d'aquestes ajudes.

Condicionants: Brussel·les i eleccions generals

Per justificar els ajornaments, Gómez ha explicat que la publicació de la convocatòria està condicionada al fet que la Comissió Europea (CE) validi les exempcions per categories. Malgrat que Brussel·les ja va donar llum verda als imports màxims establerts per a la convocatòria de bateries, continuen havent-hi altres interrogants com la compra de vehicles elèctrics i la manca de penetració en el mercat espanyol respecte la mitjana europea. Ara, malgrat que la data límit asseguren que se situa en setembre, els més optimistes, per fonts ministerials, no descarten que es pugui complir durant la primera quinzena del mes de juliol vinent i abans d'anar a eleccions generals el pròxim 23 de juliol. 

La dotació pressupostària de les línies PERTE, entre elles el PERTE de descarbonització indústria, considera que l'addenda financera requereix necessàriament per part de la CE una addenda temporal de 2 anys per a la realització dels projectes, passant del 2026 al 2028 com a termini límit per a l'execució de les inversions finançades amb fons Next Generation European Union. 

Els fabricants, representants per ANFAC, consideren extremadament urgent aprovar el PERTE de descarbonització industrial, que suposa una oportunitat històrica per a la descarbonització de la indústria manufacturera espanyola. I és de vital importància optimitzar el disseny del seu marc regulador, de manera que permeti garantir l'aprofitament efectiu dels fons, en línia amb allò que han fet els països del nostre entorn. Ara, les grans línies marcades se centren en la de bateries, dotada amb 837 milions d'euros, i la de projectes individuals, amb 1.475 milions.