El Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries de Barcelona (CDRA) s’ha fixat com a objectius per als pròxims dos anys incrementar la connectivitat directa de l’Aeroport del Prat amb Shanghai, Hong Kong, Lima, Delhi i Tòquio, dins d’un conjunt de 40 destinacions prioritàries per potenciar Barcelona com a destinació mundial -actualment està entre les 25 primeres-. També preveu treballar per disminuir l’estacionalitat d’algunes de les rutes intercontinentals que ja s’operen i incrementar-ne la freqüència, com San Francisco, Chicago, Washington, Buenos Aires o Singapur, entre altres. Això implicarà créixer un 23% en el nombre de passatgers que viatgen en vols intercontinentals directes amb origen o destí a Barcelona respecte de 2023, i recuperar les xifres de 2019: arribar als 3,71 milions de passatgers, sobre un total de 50 milions que passen anualment per l’aeroport de Barcelona. En concret, al llarg del darrer any, l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona - el Prat va operar una mitjana de 276 freqüències setmanals intercontinentals, apropant-se a les 304 de 2019, amb una oferta de 6,93 milions de seients.
El 2023, l'Aeroport del Prat tenia 49 destinacions intercontinentals -dues més que el 2019 i 32 més que el 2005-, amb vols directes, en què es traslladaven 3,20 milions de passatgers; mentre que la xifra va arribar als 7,64 milions de persones entre els vols directes i els que feien escala. El 10% dels passatgers que passen per Barcelona ho fan com a aeroport de connexió, un percentatge que s'ha incrementat respecte de 2019 (6%). Malgrat tot, el tràfic amb l'Àsia segueix sent una assignatura pendent, perquè el nombre de passatgers és encara un 4,5% inferior als nivells de 2019.
D'entrada, el 2024, serà l'any de la recuperació de la ruta amb Hong Kong (que opera Cathay Pacific i que ja s'ha anunciat que estarà operativa l'estiu vinent). També estan avançades les rutes de Level a Miami i les d'American Airlines amb Dallas. El CDRA també destaca que es consolidaran rutes existents, amb la freqüència diària addicional a Nova York de Delta Airlines o la tercera freqüència diària de Qatar Airways a Doha. En el cas de Delhi i Tòquio, el comitè manté "contactes continus amb les aerolínies que estan interessades a operar aquestes rutes, però no hi ha res concretat".
Fins ara, l'aeroport ha restablert 16 destinacions perdudes durant la Covid, que corresponien als Estats Units, Canadà, Àsia-Pacífic i Àfrica del Nord; i n'ha aconseguit 17 de noves cap a Mitjà Orient, Xina i Egipte, Israel o Europa de l’est; com per exemple, Shenzhen (Shenzhen Airlines), Calgary (WestJet), Chicago (United Airlines) i Jiddah (Saudia Airlines), entre altres. Aquest és el balanç del període 2022-23, que han situat Barcelona en la dinovena posició europea en volum de destinacions intercontinentals, i el novè en destinacions totals.
Entre les fites de 2025 també hi ha trajectes preferents: des de Riad al Mitjà Orient i Johannesburg a l'Àfrica, a Rio de Janeiro, a Sud-amèrica; o Orlando, Houston o Vancouver a Amèrica del Nord i Bombai, Bangkok o Manila a l'Àsia. I així, fins a un total de 20 destinacions que el Comitè de Rutes Aèries ha determinat com a essencials.
Simultàniament, l'aeroport considera important que algunes de les rutes intercontinentals que ja han triat Barcelona deixen de ser estacional (bàsicament s'operen a l'estiu per la demanda del turisme) en alguns casos o que incrementin les seves freqüències de setmanals a diàries, en altres. "Perquè Barcelona ja està entre les 25 destinacions del món amb més demanda, però hem de treballar per incrementar-la", ha manifestat Marc Sanglas, president del CDRA i secretari de Mobilitat i Infraestructures del departament de Territori. En aquest sentit, Sanglas no ha volgut entrar en el debat sobre l'ampliació de l'aeroport per guanyar capacitat, davant el seu possible col·lapse si la demanda creix, i s'ha referit als treballs de la mesa bilateral que el govern espanyol i el català han establert per avaluar el futur d'aquesta infraestructura, "que ha de tenir molts factors en compta i que es basa en la millora de l'aeroport" sense que això impliqui una ampliació, ha deixat clar Sanglas. En el mateix sentit s'ha pronunciat Pau Solanilla, comissionat de promoció de ciutat de l'Ajuntament de Barcelona, per qui "primer s'ha de determinar quin model de ciutat i de país volem i a partir d'aquí actuar en conseqüència".
Entre les destinacions que segueixen sent estacionals, el comitè té detectades i treballarà perquè deixen de ser-ho San Francisco, Chicago, Washington, Toronto, Calgary, Orà i Erevan. Alhora, volen que siguin més habituals les rutes amb Atlanta, Los Angeles, Miami, Montreal, Sao Paulo, Buenos Aires, Beijing, Jiddah, Singapur i Beirut, entre altres.
2024, bones perspectives
La directora de l'aeroport, Eva Valenzuela, ha confirmat que 2024 s'ha iniciat amb bon peu en nombre de passatgers, a remolc del restabliment del trànsit aeri durant els dos últims mesos de l'any passat, quan ja es van registrar nivell de 2019. "El novembre passat va ser un punt d'inflexió i mensualment ara les xifres ja superen les dades prepandèmia", ha dit, de manera que els viatges amb Àfrica han crescut un 15% el 2023 i un 5% els de Sud-amèrica.
Valenzuela ha assegurat que l'aeroport és una infraestructura en permanent adequació i que disposa d'un pla d'inversions per guanyar i millorar la seva operativa, per la qual cosa, "no som una estructura estàtica i amb les accions que portem a terme podem aguantar sense problemes el ritme de creixement que preveu el nou pla estratègic de rutes en l'horitzó de 2025". Aquest pla preveu, per regions, que l'oferta de seients creixi un 42% en el cas de l'Àsia -amb mig milió de llocs més-, ja que és el continent amb més destinacions no
servides i on es troba el repte més gran de creixement per a Barcelona. Les prioritats principals a l'Àsia són la Xina, Índia i Japó. També es preveu incrementar un 13% l'oferta a Nord-amèrica i el Carib -el mercat intercontinental més gran per a Barcelona.-; un 24% l'Orient Mitjà i Golf -aquesta regió continuen sent una porta clau -com a hubs- a Àsia i són destinacions atractives en si mateixes-, un 26% Sud-amèrica -amb alguns mercats amb un creixent exponencial-, i un 9% Àfrica -uns mercats amb poca estacionalitat i en els quals l'aeroport ha incorporat més operadors-.