Només el 8% dels dispositius que es compren es reutilitzen. Sota aquesta premissa i amb l'objectiu de reduir l'impacte ambiental va néixer Ealyx, una plataforma dedicada al comerç electrònic i que s'exposa com un mitjà que permet als consumidors vendre articles utilitzats a canvi d'un pagament instantani durant la compra, la qual cosa al seu torn genera un impacte positiu per al negoci i per al medi ambient com a part d'una proposta d'economia circular.
Així ho explica Pol Karaso, CEO i cofundador de la start-up, que detalla que la mida del mercat de la venda d'electrònica de consum assolirà els 476.000 milions de dòlars el 2035, però que actualment només el 8% dels dispositius que es compren es reutilitzen. "Si tu tens un mòbil i aquest té la pantalla trencada, s'arregla la pantalla i es reutilitza el dispositiu.
Per contra, si aquest telèfon el tires directament, no estàs ni reutilitzant ni recuperant el dispositiu, per la qual cosa entraria dins d'aquest 8%". Per això, des del negoci amb seu a Barcelona aposten per la reparació i el recondicionament per aconseguir un "nou cicle de funcionament" als dispositius.
Intercanvi d'articles com a divisa de pagament
Per aconseguir aquest impacte positiu en la societat, hi ha algunes empreses que ofereixen un descompte a l'hora d'adquirir un nou producte. És el cas d'Apple, per exemple, que si ofereixes un dispositiu antic et resten el valor en comprar un telèfon nou. En el cas d'Ealyx, han desenvolupat un programari que permet als consumidors utilitzar productes utilitzats com a divisa de pagament. "És com el bescanvi de tota la vida, però en aquest cas el consumidor guanya descomptes, l'empresa redueix l'impacte ambiental i generem més circularitat".
Com funciona? Karaso explica que primer de tot el comprador navega per un lloc web i se li ofereix realitzar un intercanvi. Posteriorment, obté un valor comercial compartint alguns detalls sobre l'article i finalment aquest paga menys realitzant el canvi. Per potenciar l'economia circular, Ealyx s'integra a la majoria de les plataformes de comerç electrònic, cosa que permet una transacció 100% agnòstica a la categoria del producte comprat o venut. "La idea és que si tu tens una bicicleta i vols un ordinador, puguis realitzar l'intercanvi restant la part proporcional del valor de l'article. Al final, els objectes utilitzats també tenen valor per a noves compres", remata.
Expansió de la marca
Així mateix, Ealyx emmarca l'oportunitat de negoci basant-se en el fet que, segons les dades d'Eurostat, la taxa de circularitat a la Unió Europea (UE) és d'un 11,5%, en tant que durant els últims anys s'ha produït un estancament en el seu progrés. "Aquestes dades posen de manifest la necessitat d'impulsar i donar suport a iniciatives que fomentin el reciclatge i reutilització d'una forma efectiva i senzilla per als productors i per als consumidors, sobretot davant del gran creixement de les compres online," remarquen des de la start-up.
Fa aproximadament un any, Ealyx va dur a terme una ronda d'inversió d'1 milió d'euros de la mà del fons de capital risc Demium Capital i en la qual també van participar Archipiélago Next, Ona Capital, First Drop VC, Coben Ventures, Lanai Partners, Plu&Play Ventures i Tres Corones Capital, a més de diversos business angels. Amb aquesta injecció de capital, el negoci té la finalitat d'accelerar el desenvolupament del producte, ampliar l'abast de la companyia i impulsar la implantació de la solució en empreses de tot el món.