Les estafes telefòniques són una de les principals amenaces de robatoris a les quals ens enfrontem avui dia. A més, cada cop n'hi ha de més tipus i la prevenció que s'ha de dur a terme és la de desconfiar de qualsevol número desconegut o enllaç que no sigui oficial. A més del phishing, el vishing o l'smishing, les forces policials han alertat darrerament de dues tendències a l'alça, amb noms també ben curiosos: wangiri i spoofing.
El passat divendres, els Mossos alertaven amb un exemple dels riscos de l'spoofing. Un missatge avisa que "s'acaba de tramitar una operació on-line des d'un nou dispositiu" i t'envia un enllaç aparentment de "la Caixa" on pots verificar-ho. T'espanten amb una possible estafa per, de fet, estafar-te. CaixaBank va respondre al tuit reconeixent aquesta amenaça i posant el correu posible.phishing@caixabank.com a disposició dels usuaris per tal de denunciar aquests enganys.
A més, van ser diversos els tuitaires que van respondre a la piulada dels Mossos fent referència també a altres bancs, específicament Santander, Triodos i BBVA. La diferència principal entre l'spoofing i el phishing és que l'spoofing és una tècnica de suplantació d'identitat, que s'aprofita d'un enllaç fals per suplantar la teva identitat.
En canvi, el phishing no suplanta la teva identitat, sinó que simplement fa servir les teves dades per obtenir un benefici econòmic de la situació.
Pel que fa al wangiri, és la Policia Nacional qui va donar l'alerta al maig de l'any passat. "Tan simple com una trucada perduda perquè la tornis i estaràs trucant, sense adonar-te'n, a un número d'alta tarificació". O sigui, reps una trucada d'un número de telèfon que no existeix i després els truques i automàticament et cobren per la trucada un cost elevat. Has de desconfiar si la trucada té un prefix estranger, i la recomanació és bloquejar aquests telèfons.
A més, hi ha una variant d'aquesta estafa que és que una gravació t'avisi que tens un missatge a la bústia de veu. La locució et diu que enviïs un SMS i, si ho fas, et tornen a dir que hi ha hagut un error. Com sempre en aquests casos, no donar dades privades per telèfon, no tornar trucades desconegudes i buscar informació a Google sobre els números de procedència són alguns dels consells que dona Movistar per evitar caure en aquests paranys.
En el cas d'empreses, trucar al telèfon d'atenció al client oficial per consultar si han enviat aquest tipus de missatges o trucades pot ser una forma de protegir-se del phishing i altres tipus d'estafes.