Què tenen a veure un caramel intel·ligent, la fruita i la verdura picada i els substituts als plàstics? Que tots són projectes que aposten per la innovació per donar resposta a una necessitat social. La CEO de The Smart Lollipop, Diana Ballart, la fundadora de Pack2Earth, Françoise de Valera, i el CEO de Talkual, Marc Ibós han destacat l'impacte social dels seus respectius projectes en la presentació que han dut a terme aquest divendres en la 35° Trobada Empresarial al Pirineu. Els negocis, creats i potenciats a Catalunya, donen resposta a una necessitat social com la dificultat per dur a terme anàlisis clíniques a pacients pediàtrics, la creació de materials robustos per substituir els plàstics o per evitar el malbaratament de fruites i verdures. 

Ballart ha explicat que el seu projecte fa servir caramels intel·ligents, semblants a una piruleta tradicional, per poder recollir la saliva necessària per fer anàlisis que permeten fer diagnòstics. L'any vinent preveuen sortir al mercat després d'haver tancat recentment una ronda de 420.000 euros. En total, The Smart Lollipop ha aixecat 1,5 milions d'euros entre finançament públic i privat. 

El projecte d'investigació científica i de confiteria permet detectar i diagnosticar malalties com la hipercolesterolèmia o la celiaquia i el resultat apareix en menys de 20 minuts a través de la saliva. La directiva ha informat que preveuen sortir al mercat l'any vinent en format B2B (business to business), però que de cara al futur també preveuen comercialitzar el caramel a les farmàcies. "L'impacte que genera als pacients i el canvi de paradigma que pot suposar pot representar una revolució en el sector de la salut", ha defensat. 

Rebuig alimentari per ser "imperfecte"

En el cas de De Valera, fundadora de Pack2Earth, ha puntualitzat que compten amb el primer material compostable a temperatura ambient que permet guardar aliments semilíquids o líquids durant un llarg període de temps (superior a sis mesos). Per efectuar-ho, han creat un material que necessita temperatura ambient, humitat i una alta concentració de microorganismes per compostar i que no deixa residus a la naturalesa. 

Finalment, Marc Ibós, CEO i cofundador de TalKual, ha lamentat que hi hagi un 30% de rebuig alimentari i que la meitat es produeix en la primera part de la cadena de valor. Per aquest motiu han llançat un projecte que permet aprofitar les fruites i verdures que no es poden vendre per qüestions estètiques. "La fruita i la verdura és igual de bona, però per l'estètica els supermercats i grans superfícies no la volen", ha criticat. En aquest sentit, ha afegit que mai els faltarà aquest producte imperfecte perquè sempre n'hi sol haver i ha remarcat que és producte nacional i de temporada. Respecte a l'empresa, Ibós ha assenyalat que compten amb Ebitda positiu des del primer mes d'existència de l'empresa, que han crescut sense finançament extern i que els seus objectius impliquen entrar a Itàlia l'any vinent i a França el 2026.