Comprar roba, calçat, electrònica i, evidentment, també la compra. Des de fa uns anys adquirir els serveis bàsics a través del mòbil s'ha convertit en un fet d'allò més habitual i les entregues a domicili són un servei clau per tots aquells clients que busquen rapidesa i flexibilitat. Actualment, la compra en línia suposa entre un 2,5% i un 5% del total del volum de negoci que generen els supermercats i està previst que la xifra escali fins al 6% de cara a aquest 2025.
Pel que fa als supermercats a Catalunya, cada vegada s'enfronten més a les creixents demandes dels consumidors que reclamen immediatesa, sostenibilitat i personalització en les seves compres. Segons una anàlisi de la plataforma d'entregues col·laboratives Shopopop, que ha estudiat el servei d'entrega a domicili dels principals supermercats que operen a Catalunya, com es comporten els supermercats que operen a Catalunya? La plataforma ha estudiat els comerços de Bonpreu, Caprabo, BonÀrea, Dia i Carrefour i, tenint en compte variables com el temps d'espera, les franges d'entrega, el cost i la disponibilitat, a Catalunya els comerços amb millor servei a domicili són Dia i Bonpreu.
Shopopop ha estudiat el servei d'entregada a domicili a les zones de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Terrassa, Badalona, Sabadell i Mataró i, entre els comerços analitzats, Dia és l'únic que permet l'entrega el mateix dia, la qual cosa representa un avantatge competitiu en comparació amb els altres, ja que per a molts consumidors la immediatesa és un valor afegit. Per contra, Bonpreu, Caprabo i bonÀrea ofereixen les seves comandes l'endemà com a aviat, mentre que Carrefour presenta temps d'espera de fins a 48 hores.
Bonpreu, l'únic supermercat que ofereix entregues de dilluns a diumenge
Més enllà dels temps d'entrega, la franja i la disponibilitat horària són altres factors a tenir en compte pels consumidors. Bonpreu, que destaca pel seu servei de dilluns a diumenge en blocs d'una hora, és una de les opcions més flexibles en horari de repartiment de 7.00 a 22.00. BonÀrea ofereix blocs de tres hores i disponibilitat de dilluns a dissabte fins a les 16.00 hores, mentre que Caprabo i Dia permeten triar entre blocs d'una i dues hores, però no disposen de servei els diumenges, la qual cosa pot suposar una limitació per a molts consumidors. Carrefour, per part seva, opera de dilluns a dissabte amb blocs similars. En aquest sentit, el lliurament en caps de setmana es converteix en el repte pendent per a la majoria de supermercats.
Dia es posiciona com a líder en rapidesa a l'ésser l'única cadena que permet lliuraments el mateix dia. D'altra banda, Bonpreu ofereix un servei de dilluns a diumenge amb franges horàries d'una hora, des de les 7.00 fins a les 22.00, la qual cosa el converteix en l'opció més flexible. En contrast, altres cadenes presenten un servei més limitat durant els caps de setmana. Així mateix, en supermercats com Carrefour es registren temps d'espera de fins a dos dies, la qual cosa pot ser un inconvenient per a consumidors que prioritzen la immediatesa.
“Les entregues a domicili ràpides i flexibles estan cada vegada més valorades pels consumidors i, amb el model d'enviaments col·laboratius, creiem que els supermercats catalans poden fer un pas decisiu podent fer lliuraments el mateix dia, amb major nombre de franges horàries i a qualsevol dia de la setmana,” afirma Clara Lloveres, Country Manager de Shopopop a Espanya.
La sostenibilitat, un factor a l'alça pels consumidors
A banda dels temps d'entrega i les franges horàries, segons Shopopop la sostenibilitat també s'ha convertit en un eix fonamental pels supermercats catalans, que busquen adaptar-se als consumidors cada vegada més conscienciats de l'impacte ambiental. Caprabo, per exemple, compta amb una campanya anual de promoció de productes de proximitat, oferint preus reduïts en alguns articles per potenciar el consum de productes de petits productors i cooperatives agroalimentàries de Catalunya.
Al mateix temps, BonÀrea compta amb "directe del camp", un model d'integració vertical dissenyat per ser eficient i sostenible, dissenyat per ser sostenible i eficient, comprenent des de la producció fins a la venda directa als seus establiments sense intermediaris- Un enfocament que permet un control dels processos i minimitza l'impacte ambiental.
La personalització de l'experiència de compra és un altre as a la màniga dels supermercats a Catalunya. Bonpreu compta amb una aplicació que permet accedir a promocions personalitzades, consultar el saldo acumulat i els tiquets, així com gestionar les llistes de la compra. Caprabo, per la seva part, ha implementat estratègies omnicanals que permeten combinar les compres en línia amb serveis com el click and collect. Aquest model ofereix als clients la possibilitat de recollir les comandes en botigues físiques en franges horàries específiques.
Aposta per la IA
Una tendència a l'alça dels supermercats catalans ha estat la implementació de la intel·ligència artificial (IA) per optimitzar operacions i millorar l'experiència del client. Bonpreu ha incorporat la IA per a optimitzar les temperatures i el funcionament de les màquines de fred en els seus punts de venda, la qual cosa millora l'eficiència energètica i redueix costos. A més, utilitza aquesta tecnologia per a millorar la ciberseguretat i protegir-se contra atacs en la xarxa. La IA també juga un paper crucial en la definició de l'oferta de productes, ajudant a determinar quins articles han de tenir major presència a les botigues i reduint les pèrdues per productes no venuts, que representen una pèrdua significativa anual.
Finalment, hi ha la variable del cost. Els supermercats Dia lideren pel que fa als preus competitius, amb una tarifa de 4,99 euros i l'opció d'enviaments gratuïts per a comandes superiors als 100 euros. Bonpreu compta amb tarifes d'entre 3,50 i 6,95 euros i l'enviament gratuït per les 5 primeres entregues, mentre que Caprabo i BonÀrea fixen les tarifes en 6,60 euros i 6,90 euros, respectivament, amb llindars per entrega gratuïta en comandes de 110 euros i 140 euros.
Carrefour, per la seva part, és el supermercat amb el cost d'enviament més alt, amb 7,99 euros per comanda, tot i que ofereix una opció gratuïta a partir de 120 euros.