El Mobile World Congress va néixer el 2006 com un esdeveniment en el qual les grans companyies mostraven les seves noves creacions, exhibien les últimes novetats en tecnologia i ensenyaven al món el que vindria en un futur. Dinou anys més tard, el MWC d'enguany ha estat el congrés que menys ha posat el focus en els mòbils des que es va celebrar la primera edició. La tecnologia ha passat a tenir un rol protagonista, juntament amb la intel·ligència artificial, el 5G i el 6G, mentre que els nous dispositius, els smartphones d'última generació i la resta de gadgets ja només copen el 50% del congrés.
De fet, l'altra meitat dels expositors no prové del món de la telefonia mòbil, sinó que ve del camp de la ciberseguretat, del món del software o dels xips, entre altres. "Estem a les portes d'una tercera revolució digital. Primer va ser l'aparició dels ordinadors i els PC l'any 1996, posteriorment la presentació del primer iPhone per part de Steve Jobs el 2007 i actualment ens trobem davant la tercera revolució digital liderada per la intel·ligència artificial". Així ho va definir Francesc Fajula, president de la MWCapital, durant el dinar previ a l'inici del congrés, qui va assegurar que la IA "no és una moda passatgera", sinó que ha vingut per quedar-se.
La intel·ligència artificial ha estat l'estrella del congrés i es perfila com una de les grans tendències tecnològiques que marcaran el futur de la indústria, en un moment en el qual les empreses tecnològiques i els serveis mòbils van generar el 5,8% del PIB mundial el 2024, el que equival a un valor econòmic de 6,5 bilions de dòlars, segons dades de l'informe The Mobile Economy 2025 de GSMA, la patronal global d'operadors. Així, la IA espera convertir-se en una eina decisiva per a les empreses en general, més encara amb la irrupció de la intel·ligència artificial generativa, popularitzada per noms com ChatGPT.
Les grans empreses i la seva aposta per la IA
A tall d'exemple, la tecnològica xinesa Huawei, que en el marc del congrés ha presentat un mòbil que es plega en tres, ha estat de les companyies que més èmfasi ha fet en l'ús de la IA i la seva aplicació. "La nostra estratègia està pensada per fer el món més intel·ligent: volem que tothom tingui un assistent personal intel·ligent, que totes les empreses puguin anar cap a aquest aspecte, que tots els cotxes puguin incorporar capacitats d'aquest tipus...", ha explicat el vicepresident sènior de Huawei per a Europa, Kenneth Fredriksen, durant l'esdeveniment. En declaracions a EFE, el directiu ha assenyalat que han mostrat les seves solucions per convertir el món en "un lloc més connectat i intel·ligent, gràcies a l'ús de la intel·ligència artificial".
I no ha estat l'única gran empresa que ha incorporat aquesta tecnologia en els seus nous models de telèfons o altres dispositius. Microsoft, Google o Ericsson també ho han fet. Microsoft ha ensenyat en el seu estand diverses pantalles explicant com "millorar l'experiència del client" amb casos d'ús que mostraven, per exemple, la possibilitat de transformar un centre d'atenció al client amb agents IA, mentre que la multinacional sueca Ericsson està impulsant la indústria cap a un enfocament més obert de la innovació, sobretot, en la gestió de xarxes mòbils i l'automatització amb IA. Google, per la seva banda, ha tret pit de Gemini, l'eina que busca desafiar OpenAI i ha presentat smartphones amb intel·ligència artificial incorporada.
Telefónica, també durant el MWC, ha exhibit tres casos d'ús interactius vinculats a la gestió d'esdeveniments i informació de seguretat, a la intel·ligència d'amenaces i a detectar i respondre davant atacs ransomware, és a dir, aquells en els quals el ciberdelinqüent bloqueja o xifra informació i demana diners a l'usuari afectat a canvi de retornar-li les seves dades. L'estand ha mostrat, a més, l'ús de la intel·ligència artificial per potenciar la ciberseguretat per enfortir els mecanismes de protecció.
El Pavelló d'Espanya al MWC també s'ha convertit aquesta setmana en un aparador del potencial sector tecnològic. Una cinquantena d'empreses han desplegat les seves innovacions en IA, solucions en el núvol, ciberseguretat i telecomunicacions. Els assistents de l'espai han pogut visitar expositors com el de Spika Tech, que ha mostrat diversos robots, una samarreta de sensorització intel·ligent capaç de monitorar el cor i enviar les dades a l'especialista i una recreació virtual de la primera volta al món.
Primeres espases de la IA al MWC
A banda de les grans empreses, noms propis de la IA també han desfilat pel MWC durant aquests quatre dies. És el cas de Jürgen Schmidhuber, considerat un dels pares de la IA o el jugador d'escacs rus Garri Kaspàrov. Schmidhuber va assegurar durant la seva conferència que la societat experimentarà canvis "mai vistos" en el terreny tecnològic en les pròximes dècades i va remarcar que "en els pròxims 30 anys és probable que vegem més canvis dels que mai hem viscut". De fet, va dir que, actualment, la humanitat viu una època de "canvis constants", condicionats per la implementació de la IA, i l'arrencada d'una "nova era".
Kaspàrov, en la seva intervenció al Talent Arena, va sostenir que les innovacions tecnològiques, encapçalades per la IA, estan "ascendint" les persones i no "reemplaçant-les" i va opinar que les màquines "haurien de fer més intel·ligent" a la humanitat, per la qual cosa va apostar per donar "l'angle correcte" a la IA.
Finalment, un altre cap de cartell del congrés va ser Steve Wozniak, cofundador d'Apple juntament amb Steve Jobs, qui es va mostrar ferm en la necessitat de regular la intel·ligència artificial, en especial a l'hora d'evitar la divulgació d'informacions falses. Wozniak, que va reconèixer l'educació i la psicologia com altres de les seves passions, complementàries a la tecnologia, va dir que la IA està encara molt lluny de poder imitar a un cervell humà.
La trobada d'enguany ha tancat amb 109.000 assistents, prop del rècord de visitants del 2019, als quals s'han de sumar els 20.000 de la primera edició del Talent Arena, celebrada al recinte Montjuïc de Fira de Barcelona. L'esdeveniment ha sumat més de 1.200 conferenciants, dels que el 40% han estat dones, en una vintena d'escenaris.