Un vehicle catalogat com a històric és aquell que té més de 30 anys d’antiguitat, preservat i mantingut de forma correcta la seva condició històrica i que no s’utilitza com a mitjà de transport habitual. Per no ser confosos amb els vehicles vells, que són els que s’utilitzen diàriament i consten de poc manteniment, el Consell de Ministres ha donat llum verda a un nou Reglament de Vehicles Històrics, el qual entrarà en vigor aquest dimarts, 1 d’octubre.

Aquesta nova normativa distingeix els vehicles històrics en funció d’unes determinades condicions: la seva data de fabricació o matriculació per primera vegada s’ha d’haver produït fa 30 anys o més. A més, ha de ser un model de cotxe que ja s’hagi deixat de fabricar i que el propietari del vehicle conservi l’estat original d'aquest. “El turisme ha d’estar en el seu estat original i no es pot haver sotmès a cap canvi fonamental, preservant les característiques tècniques i els components principals, com el motor, els frens, la direcció, suspensió i carrosseria”.

Si es compleixen tots aquests requisits, caldrà anar al Servei Tècnic de Vehicles Històrics, on s'emetran els informes tècnics i els certificats per disposar oficialment d'un turisme catalogat com a històric. 

Qui no haurà de passar la ITV a partir d'ara? 

Així, el nou Reglament de Vehicles Històrics permetrà a aquests cotxes circular per les denominades zones de baixes emissions, tot i que només 96 dies l’any. Els vehicles que superin els 60 anys d’antiguitat, per la seva part, estaran extensos de passar la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV). A més, els ciclomotors classificats com a històrics no estaran obligats a passar la ITV. Cal recordar que els propietaris d'aquests vehicles que comptin amb més de 60 anys de vida tindran l'oportunitat de fer ITV voluntàries. Amb aquest canvi de normativa, s'igualarà el reglament espanyol amb la resta de països europeus, com França o Suècia, on els vehicles no cal que passin la ITV una vegada compleixen els cinquanta anys. 

40.000 vehicles històrics a Espanya

Es calcula que a Espanya hi ha uns 40.000 vehicles històrics, una xifra molt inferior respecte a l’existent a altres països europeus. Segons la Federació Espanyola de Vehicles Antics, la poca presència d’aquest tipus de vehicles a Espanya es deu al “llarg, complicat, carregós i car del procediment de matriculació que establia l’anterior Reglament, vigent des de feia pràcticament 30 anys”.

Per a la resta de vehicles que no són catalogats com a històrics ni reuneixen les característiques per ser-ho, han d'acudir periòdicament a la Inspecció Tècnica del Vehicle, tot i que la seva periodicitat varia en funció de l'edat del cotxe. Per exemple, els turismes nous no estan obligats a acudir a la ITV fins que compleixen els quatre anys des que van sortir del concessionari.