El 60% de les empreses afirma tenir una visió de futur basada en la intel·ligència artificial (IA), mentre que un 36% ja aborda plans estratègics lligats a la IA per incorporar-la als seus plans globals, segons l'últim 'Informe Ascendant Madurez Digital' de Minsait (Indra) i basat en entrevistes de 900 entitats de 15 sectors d'activitat diferents. Malgrat que aquesta tecnologia encara es troba en un procés d'evolució, l'estudi subratlla que s'espera que totes les organitzacions, independentment de la seva mida o sector, acabin per incorporar-la com un "pilar fonamental" en els seus models de negoci.
"Per aconseguir-ho, uns dels grans reptes de les organitzacions és accelerar la innovació i l'escalat àgil i flexible de la IA, per no perdre el tren de la competitivitat i per continuar creixent de forma sostenible, invertint més recursos en la innovació de productes i serveis", va subratllar el director general de Minsait i conseller executiu d'Indra, Luis Abril, durant la presentació de l'informe, informa Europa Press.
"Aquest salt qualitatiu convida a avançar cap a nous models de gestió, en qui la IA s'integra a totes les funcions de l'organització, facilitant les persones que puguin centrar-se en activitats de més valor," va afegir el directiu. L'estudi de Minsait també fa recalcament que s'observa un enfocament més gran en IA en àrees específiques de la cadena de valor relacionades amb operacions internes del sector (65%), amb la implementació de solucions addicionals per protegir els models d'IA en la gestió de riscos i ciberseguretat (54%), les tecnologies de la informació (TU) en l'àmbit corporatiu (37%), el màrqueting (36%) i les vendes (33%).
Experiència de client
A més, dins de les organitzacions que ja han integrat solucions basades en intel·ligència artificial en els seus processos, la proporció varia significativament segons el sector. Les més avançades (69%) indiquen que estan treballant en cinc o menys casos d'ús per millorar les seves operacions comercials. En tant, un 40% ha centrat els seus esforços en aquells més específics que els puguin ajudar a millorar l'experiència del client, amb percentatges que superen el 50% en sectors com el turisme i les telecomunicacions.
Àmbits com el de la banca, l'energia o les assegurances també han integrat la IA en les seves propostes de valor, mentre que el de la indústria o les administracions públiques encara es troben en "etapes inicials per aprofitar al màxim el potencial d'aquest recurs". En el marc de la ciberseguretat, l'informe destaca que les organitzacions més innovadores estan adoptant solucions i plans específics per protegir els seus sistemes, mentre investiguen noves mesurades per garantir l'ús responsable i segur de les dades, respectar la privacitat dels usuaris i fomentar un enfocament ètic en la utilització de la IA.
Falta d'inversió
"Molts dels casos d'ús que estem construint els nostres clients tenen un component de desenvolupament sostenible rellevant, actuant sobre la protecció de l'ambient, la generació de coneixement, la lluita contra la desinformació, o el tancament de la fractura digital", va agregar abril. L'Informe Ascendant Madurez Digital' d'aquest any analitza també el grau d'implicació de l'alta direcció de les organitzacions i revela que el 35% de les empreses i institucions participants en l'estudi considera que encara falta una implicació més gran dels seus màxims responsables en l'adopció de la IA.
A això se sumen altres "obstacles", com la falta d'inversió en talent qualificat dins de les empreses (36%) i el context d'inestabilitat i inquietud que envolta un marc regulador encara incipient i poc conegut (31%).