El director de Gestmusic Endemol Shine Group, Tinet Rubira, veu amb optimisme el sector de l'audiovisual a Catalunya, però no amaga que Madrid està guanyant la partida en alguns aspectes, amb una centralitat de la indústria del sector que atrau talent. Rubira adverteix: "Com ens adormim una mica no serem ni una sucursal, serem una delegació comercial". Com a director d'una de les principals multinacionals del sector, Rubira alerta que si abans Barcelona, més enllà del tret diferencial de la llengua, gaudia de "trets diferencials" que la posicionaven al capdavant del sector -especialment en el segment de l'entreteniment- ara la capitalitat que està prenent Madrid ho pot posar tot en risc, ha manifestat en la seva intervenció al debat FOCUS ON, sobre el sector de l'audiovisual, titulat Del plató al món: el futur de l'audiovisual a Catalunya.


"El poder que té Madrid en aquests moments com a capital de l'audiovisual és molt bèstia; i crec que no estem combatent amb les mateixes armes", considera Rubira. Malgrat això no deixa de ser optimista perquè i parla d'una certa dualitat perquè encara que Madrid tingui molt pes, a Catalunya es fa "una ficció està anant com un tro, hi ha la part d'entreteniment que fem el que podem", i hi ha una altra part que podria ser la tecnològica o la d'equipaments o la part de creativitat "on encara hi ha molt camí per córrer". En aquest sentit, explica el suport que molts països donen a la creativitat, com ara Israel i Corea del Sud i els posa com a exemple del que caldria per a Catalunya, perquè destaca que genera cultura, però també indústria i diners.

Rubira creu que el sector, amb les seves produccions, s'ha de reivindicar més. "Podem mirar cara a cara a qualsevol producció o qualsevol lloc del món", insisteix i argumenta que "els nostres professionals, els nostres tècnics, els nostres enginyers estan circulant per tot el món, són gent reclamada, ho són els creadors, les pel·lícules... la creativitat catalana circula per tot el món". En aquest sentit, i vista la repercussió i bona rebuda que té el sector arreu, el director de la multinacional demana que "la indústria catalana s'ho ha de creure més i ha de treure pit de les coses bones que fem i celebrar els èxits de totes les empreses, perquè al final els èxits de les empreses són els èxits del sector". Però, segons ell, el tarannà català té "una falsa humilitat que ens perjudica".

El director de Gestmusic Endemol Shine Group ha dissertat sobre aquests i altres temes amb Jaume Ripoll, cofundador i head of content and development de FilminMiquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya i director general de Lavinia; i Bernat Elias, responsable global de producció de Mediapro Studio. El debat ha estat moderat per Jofre Llombart, director del negoci audiovisual del Grup Les Notícies de Catalunya, propietari d’El Nacional i ON ECONOMIA.

Els participants han abordat, també, la irrupció de les tecnologies més disruptives en la creació de continguts. Tinet Rubira és del parer que la tecnologia que s'acaba popularitzant és "la tecnologia que et facilita la vida" i, per tant, entén que la intel·ligència artificial, per exemple, s'acabarà aplicant en la creació de continguts audiovisuals i "reduirà costos i facilitarà els processos". Creu que "és l'evolució", que s'ha de mirar amb una certa prevenció, "però a la qual no s'ha de tenir por".

El cinema en català

Després de l'èxit de La casa en flames o El 47, el director de Gestmusic Endemol reflexiona sobre com la llengua mai és un problema. "Quan t'interessa un contingut, la llengua no és un impediment. La llengua a vegades és una eina política per desgastar, però per a l'espectador la llengua no és mai un problema. I qui ho digui està mentint". 

Una idea contundent que acompanya a la reflexió sobre el paper de la televisió pública catalana. "La Corporació Catalana de Mitjans de Comunicació, 3CAT, es va crear en el seu moment per ser el motor de l'audiovisual català i sense aquest motor moltes de les empreses que estem aquí representades no existirien. Per tant, has de seguir fent aquesta funció", comenta Rubira. Segons el directiu, la Corporació s'ha de dotar de recursos perquè "per seguir sent el motor de la producció en català, aquest motor necessita benzina i en necessita molta per ser competitiu i modern".

Per la seva experiència a Gestmusic, Rubira sap i defensa que perquè un contingut d'entreteniment tingui abast internacional, primer ha de tenir èxit local, en la seva llengua. "El que no hem de perdre mai de vista és que hi ha una persona que ha de consumir el meu contingut i és una persona a la qual he d'aviciar i he de tractar bé, per oferir-li el millor producte".