Compte enrere per a les vacances de Nadal i, amb elles, molts sectors ja s'estan preparant per a les seves setmanes més àlgides. Un d'ells és el del dolç, que té previst produir fins a 31.000 tones d'aquests productes que reforcen l'optimisme de les empreses després d'unes campanyes anteriors afectades per la inflació i malgrat el preu del cacau "en màxims" en la campanya actual. En general, el sector fa anys que viu "molta incertesa" en què la pujada de preus ha afectat directament el consum a la llar d'aquests productes. Tanmateix, les perspectives d'aquest 2024 són bones.

Així ho confirma el secretari general de l'Associació Espanyola del Dolç, Prodolç, Rubén Moreno, a EFE, que assegura que hi ha "bastant optimisme en el sector" amb la campanya d'aquest any. Malgrat que "encara és aviat" per fer una previsió exacta, Prodolç espera una alça del 4% en la facturació, encara que el seu objectiu és "aconseguir que el volum sigui el més semblant possible al valor". De fet, Moreno insisteix que el preu del cacau s'ha situat aquest any en "màxims històrics" i posa com a exemple que, al setembre, el preu de la xocolata va registrar el seu índex de preu el consumidor més alt que mai, del 16,9%, a causa de les limitacions de l'oferta.

Tanmateix, aquells dolços que tenen com a base l'ametlla han evolucionat amb uns "millors" costos de producció, ja que la campanya d'enguany de l'ametlla "ha estat molt bona". Com a suma de tot això, es pronostica un increment en la producció de dolços respecte a l'any passat, passant de les 30.000 tones a la campanya anterior a les 31.000 de cara al Nadal actual.

El torró, el "rei" de Nadal

Dins de tota la varietat de dolços de Nadal, el torró s'ha consolidat com el "rei" d'aquestes festes de Nadal, ha assegurat el secretari general de Produlce. Prova d'ells són les xifres que maneja per a aquesta campanya la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Torró de Xixona i Alacant, que preveu produir un total de 72 milions de barres de torró aquest Nadal. Sobre els preus, a diferència de l'any anterior en què "es van disparar bastant" els costos de producció, aquest any s'han mantingut "molt estables".

Empenta del mercat internacional

A més, el mercat internacional guanya presència al sector del dolç espanyol; en el cas dels torrons de Xixona, del total de la producció, 22 milions de barres aniran destinades a aquest segment, mentre que per a Produlce, el 20% de les seves vendes són per a l'exterior. Els experts del sector ressalten l'"impacte positiu" que té el mateix turisme internacional, ja que aquests productes, molt estacionals, han aconseguit diversificar el seu mercat gràcies a l'atractiu que suposen per als turistes estrangers, un factor que també ha ajudat a consolidar-se les botigues pròpies (aquelles que, per exemple, només venen torrons).

I als duty free (botigues d'aeroports), on productes com el torró han trobat el seu espai com un article més de souvenir, ja que "és més fàcil emportar-se de tornada a l'avió un torró que una pota de pernil", acaba Moreno.