La primera jornada d'obertura comercial generalitzada amb l'entrada en vigor de la rebaixa de l'IVA dels productes alimentaris essencials ha estat marcada pels dubtes d'alguns petits comerciants sobre com aplicar el descompte i l'escepticisme dels consumidors sobre l'estalvi efectiu que aquesta mesura suposarà en el cost de la cistella de la compra. Així, mentre les grans cadenes de distribució destaquen la "normalitat" amb què han començat a aplicar la supressió del gravamen a productes bàsics com els ous, el pa o la llet, alguns petits botiguers encara tenen dubtes sobre si poden vendre sense IVA aquells productes que ja tenen en estoc i pels quals ells sí que han abonat l'impost corresponent. Mentrestant, la Comissió Nacional de la Competència (CNMC), a qui el Govern espanyol ha encarregat la supervisió de l'aplicació d'aquesta mesura per garantir que arribi a la butxaca dels consumidors i no s'aprofiti per incrementar els marges comercials, continua analitzant amb els seus serveis jurídics la pertinència d'aquest encàrrec i com pot dur-lo a terme.
La supressió de l'IVA dels aliments bàsics i la baixada del 10% al 5% de l'oli o la pasta va entrar en vigor diumenge 1 de gener juntament amb la resta de mesures del tercer paquet d'ajuts per pal·liar les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna aprovat pel Consell de Ministres el passat 27 de desembre, però realment va ser aquest dilluns quan es va posar a prova la seva aplicació al carrer per ser la primera jornada d'activitat comercial generalitzada.
El Decret inclou novetats com un xec de 200 euros per a famílies amb rendes inferiors als 27.000 euros anuals i amb un patrimoni no superior als 75.000 euros i suprimir durant sis mesos l'IVA del 4% que s'aplica a tots els aliments de primera necessitat. Productes com la llet o el pa queden absents des d'aquest diumenge de l'Impost al Valor Agregat i l'oli o la pasta, entre d'altres, passaran del 10% al 5%. L'eliminació de l'IVA a aquests aliments bàsics ha obligat a modificar els preus d'entre 3.000 i 5.000 productes a les cadenes de supermercats. Des del sector han apuntat que l'obertura de la distribució "ha transcorregut amb normalitat" i que, malgrat que el decret del Govern ha coincidit amb una de les setmanes amb més pic de demanda, la jornada ha funcionat "sense problemes".
"El consumidor s'ha enfrontat a una pujada de preus sense precedents"
Des dels supermercats DIA han precisat que, durant l'última setmana, l'aplicació d'aquesta nova tarifa d'IVA ha suposat involucrar diferents processos en un període molt concret i que la clau ha estat en l'"agilitat". A Mercadona, per exemple, defensen que la mesura s'ha aplicat "dins el termini i en la forma escaient, la qual és visible per als seus clients tant a les etiquetes dels articles corresponents com al tiquet de compra. Des d'informàtica, botigues, financer, prescripció i digital han estat treballant durant aquests dies, cap de setmana inclòs, per aplicar aquesta mesura a les tendes físiques i en online," aclareixen des de la companyia valenciana.
Fonts de la patronal Asedas, que inclou ensenyes com Carrefour i Supercor, han expressat a EFE que el procés que ha culminat ha estat complex, amb una primera part de programació informàtica per assignar a cada producte l'IVA que ara li correspon o, si és el cas, portar-lo a zero. "Tota aquesta operativa s'ha d'acompanyar amb la que s'ha realitzat en botiga, amb el canvi d'etiquetes i la comprovació que efectivament totes es corresponen amb el preu actualitzat", han defensat.
Similar ha estat la valoració de BM Supermercados, que han assegurat que, després de diversos dies de feina intensa, inclòs el cap de setmana, han senyalitzat la baixada de l'IVA als productes afectats per la mesura del Govern espanyol per facilitar la visualització i identificació als consumidors. Segons el president d'ACES, Aurelio Pino, "el sector ha valorat que la mesura va en la línia adequada", perquè argumenta que "portaven mesos sol·licitant-la per donar suport al consumidor" que s'ha enfrontat a una pujada de preus sense precedents.
La Comissió Nacional del Mercat de Valors, en virtut de les competències que té assignades, ha realitzat la supervisió i vigilància dels diferents mercats de manera contínua i amb els instruments que té al seu abast. "En aquests moments, els serveis jurídics de la CNMC estan analitzant les noves mesures que es van aprovar en últim Consell de ministres", han apuntat fonts internes de l'organisme a ON ECONOMIA.
Els productes de primera necessitat han pujat més d'un 30%
El director general de l'Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (ASEDAS), Ignacio García Magarzo, per la seva part, ha declarat a la Cadena SER que aquesta mesura "tampoc no és garantia d'una baixada de la compra perquè els preus es fixen lliurement a cada establiment". En aquest sentit, Magarzo indica que els preus a Espanya s'han mantingut estables durant 20 anys i que en l'últim any i mig han pujat per "causes que són objectives". A més, recorda que els consumidors "cada vegada són més exigents a l'hora de triar el lloc on fer la compra i que per això han d'anar molt amb compte amb els marges perquè són la clau perquè els clients elegeixin uns i no d'altres".
Durant els últims mesos, els productes de primera necessitat han pujat més d'un 30% com és el cas de la llet (31%) o els cereals (37,6%). El preu del pa ha incrementat un 15% l'últim any, el formatge un 20,3% i els ous un 27%. En general, els aliments van pujar al novembre un 15,3% interanual, una dècima menys que la taxa d'un mes abans, quan van marcar el seu màxim històric des que va començar la sèrie d'aquest grup el gener de 1994.
Les associacions que representen al gran consum (Aces, Aecoc, Anged, Asedas i Fiab) han celebrat la rebaixa de l'IVA als aliments bàsics i afirmen que "és una bona notícia que contribuirà a limitar l'impacte de la inflació". Per contra, consideren que "es tracta d'una oportunitat perduda que s'hagin exclòs articles com el peix, la carn o els iogurts d'aquest descompte, ja que els productes frescos formen part de la cistella bàsica dels consumidors i són a més essencials en la dieta mediterrània". Paral·lelament, les associacions lamenten que, juntament amb les mesures d'ajuda a les llars, no s'hagin aprovat iniciatives per evitar nous sobrecostos a les empreses".
Quins aliments baixen de preu?
Dins dels aliments bàsics que veuran eliminat l'IVA figuren: el pa comú, així com la massa de pa comú congelada i el pa comú congelat destinats exclusivament a l'elaboració del pa comú; les farines panificables; els següents tipus de llet produïda per qualsevol espècie animal: natural, certificada, pasteuritzada, concentrada, desnatada, esterilitzada, UHT, evaporada i en pols; els formatges; els ous i les fruites, verdures, hortalisses, llegums, tubercles i cereals, que tinguin la condició de productes naturals d'acord amb el Codi Alimentari.
D'altra banda, els aliments que rebaixen l'IVA del 10% al 5% són els olis i les pastes. Aliments com els sucs, les begudes refrescants, les alcohòliques i les gasoses es queden amb el 21% d'IVA (tipus general), mentre que la carn, el peix, els iogurts, l'aigua embotellada, el cafè i les conserves mantindran el 10% d'IVA (tipus reduït). Per aquesta raó, organitzacions com la Unió de Petits Agricultors i Ramaders (UPA) critiquen que hauria estat necessari reduir l'impost a la carn i el peix, però la majoria del sector agrari ha donat la benvinguda a la supressió de l'IVA fins al juny del 2023 per als aliments bàsics.