El nombre de vaixells que va travessar el canal de Suez, una de les principals vies marítimes del món, es va reduir un 51,3% des de l'inici dels atacs dels rebels houthis del Iemen el novembre passat, segons dades de l'eina Port Watch del Fons Monetari Internacional (FMI) i la Universitat d'Oxford.
En concret, des del 19 de novembre, quan el grup donat suport per l'Iran va capturar el vaixell de càrrega 'Galaxy Leader', la mitjana va caure dels 5,5 milions de tones diàries a les 2,1 en l'última setmana, un descens del 61,4% en menys de quatre mesos. El dia amb menys trànsit va ser el 23 de gener, en el qual només van travessar en canal 29 vaixells de mercaderies i sis tancs de combustible.
Per aquesta raó, el cap de l'Autoritat del canal de Suez, Osama Rabie, es va reunir fa dues setmanes amb els representants de 15 importants navilieres, que li van assegurar que tornarien a la ruta tradicional "quan acabin les tensions", segons va informar l'entitat gestora en un comunicat.
Els números són similars en el pas de Bab el Mandeb, l'entrada al mar Roig i on els houthis ataquen a vaixells amb escala o destinació prevista en ports israelians, una acció que reivindiquen en defensa de la causa palestina i que va provocar la contraofensiva per part d'una coalició militar internacional liderada pels Estats Units.
En aquest punt s'ha registrat una caiguda del 54% en el nombre de vaixells que decideixen passar per l'estret i un 66,4% de les mercaderies respecte a abans de la crisi, dels 5,1 milions de tones el novembre a 1,7 milions en la primera setmana de febrer.
En aquest sentit, Port Watch, que monitora 120.000 vaixells i 1.400 ports de tot el món, "localitza els vaixells de càrrega a través dels senyals que aquests envien per satèl·lit", segons va explicar en declaracions a EFE l'economista i una de les responsables de l'eina, Parisa Kamali.
"Registrem quan els vaixells entren o surten d'un port, així com altres punts de control específics", va assegurar Kamali, encara que va alertar que "alguns dels vaixells que travessen Bab el Mandeb apaguen els seus transmissors per evitar compartir la ubicació i protegir-se dels possibles atacs", la qual cosa "complica el seu rastreig".
El mar Roig, delimitat al nord pel canal de Suez i al sud per l'estret de Bab el Mandeb, és una via per la qual naveguen més de 19.000 vaixells de càrrega anualment, la qual cosa suposa l'11% del trànsit marítim global, segons Port Watch, a més de ser el camí més ràpid entre els ports asiàtics i la Mediterrània.
Un gran nombre de navilieres han reduït o parat per complet les seves operacions a la regió i han optat per utilitzar rutes alternatives, com la que voreja el continent africà pel sud, vorejant el cap de Bona Esperança, i l'ús de la qual ha crescut un 51,9% en aquell període, malgrat que implica 10 dies més de travessia i augmenta els costos.
Egipte recapta al voltant de 8.000 milions de dòlars anuals del canal de Suez, per la qual cosa les seves autoritats han iniciat una campanya per convèncer les navilieres que tornin a transitar pel pas artificial per la greu crisi econòmica que pateix el país, marcada per la falta de divises.