El traspàs de Rodalies pactat per PSOE i ERC afectaria, en cas de dur-se a terme, uns 2.500 treballadors de Renfe a Catalunya, un mínim de 270 trens d'aquest mateix operador que en el dia d'avui circulen per la xarxa i unes 80 estacions (les de les R1, R2 sud i R3 que s'inclouen en el traspàs).

El que segueix és un recopilatori d'algunes de les principals xifres del servei de Rodalies a Catalunya realizado por la agencia EFE:

Trens i treballadors

El pacte contempla, en el seu primer apartat, la creació d'una empresa mercantil sota el nom Rodalies Catalunya, hereva del que avui és Renfe Viajeros a Catalunya, que es dotarà amb "els recursos materials i humans que avui són utilitzats i necessaris per a la prestació dels serveis de Rodalies per part de Renfe".

És a dir, que Rodalies Catalunya substituirà Renfe com a operador del servei de rodalies a Catalunya, assumint els trens que utilitza i el seu personal.

Actualment, són 270 els trens que circulen per la xarxa de Rodalies, si bé Renfe ha encarregat recentment la construcció de 101 nous trens precisament per a aquest servei: 56 per substituir combois antics i 45 per sumar la flota actual. De manera que el traspàs contemplaria un mínim de 270 trens, que podrien ser 315.

Alhora, a Catalunya treballen 2.500 empleats de Renfe, que passarien a formar part de la nova empresa Rodalies Catalunya.

Semaf, el principal sindicat del grup, ja ha mostrat el seu rebuig frontal i fins i tot havia dut a terme diverses jornades d'aturada en anys anteriors davant de la sola possibilitat que s'emprengués el traspàs. Més conciliadors s'han mostrat CC.OO. i UGT de Catalunya, que han demanat que no afecti a l'ocupació, però històricament s'han posicionat a favor del traspàs.

Estacions, quilòmetres i usuaris

L'acord entre PSOE i ERC preveu el traspàs "almenys" de la R1 (la que discorre pel Maresme), de la R2 Sud (Sant Vicenç de Calders-Barcelona) i de la R3 (Papiol-L'Hospitalet-Vic-Puicerdà).

Aquestes tres línies sumen un total de 80 estacions (31 la R1, 15 la R2 Sud i 34 la R3), si bé més complicat és quantificar el total de quilòmetres.

Segons dades públiques de la Generalitat, la R1 suma 95,1 quilòmetres de via, la R2 130,7 quilòmetres (és el total de la suma de la R2 Sud i la R2 Nord, aquesta última no contemplada en el pacte) i la R3 165,9 quilòmetres.

Amb tot, l'acord deixa oberta la porta a "possibles traspassos futurs de trams diferents" els esmentats, que seran determinats a partir d'una "anàlisi de tota la xarxa ferroviària a Catalunya sense excloure cap tram". Fonts del Govern apunten EFE que demanaran el traspàs prioritari de la R4 (Sant Vicenç de Calders-Manresa) i de la R8 (Marorell-Granollers).

Usuaris i circulacions

Quant a viatgers, segons dades de 2018, 105.742 poden utilitzar diàriament la R1, 133.619 la R2 (inclou la R2 Nord) i 27.422 la R3.

Per la R1 circulen 216 trens dia feiner, 261 per la R2 (inclou la R2 Nord) i 76 per la R3.

Això sí, les previsions són que Rodalies aconsegueixi multiplicar el nombre d'usuaris en els propers anys, fins a assolir els 600.000 el 2030, davant els 410.000 de 2018.

Dèficit tarifari i altres deutes

Un altre punt de l'acord preveu el traspàs de l'Estat a la Generalitat dels recursos per fer front al dèficit tarifari, és a dir, la part del cost del servei que no se sufraga mitjançant la venda de bitllets sinó amb aportacions de les administracions: el 2022 l'import es va situar en 335 milions.

En virtut del pacte, així mateix, l'Estat assumirà el deute contret per la Generalitat amb Renfe per les millores suplementàries que se n'han requerit en el servei, la qual cosa resulta en 132,72 milions d'euros, inclosos 80 milions per actuacions entre 2016 i 2019 que el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va determinar que la Generalitat havia d'abonar l'operador.

A més, el ministeri assumirà el cost d'"almenys", el reforç del servei entre Lleida i Manresa, uns quatre milions anuals.

També es farà càrrec de l'increment de cànons ferroviaris d0Adif dut a terme a mitjan 2017: el 2021 i el 2022 la Generalitat va abonar 27 milions per any per aquest concepte. E