El tren per a la llarga distància està a punt de desbancar l'avió com el transport públic preferit pels espanyols per als viatges de llarga distància. Al setembre, es van realitzar 4,28 milions de desplaçaments nacionals amb tren, davant 4,39 milions amb avió. Això suposa una diferència de 110.000 a favor de l'aire. Si ens remuntem a setembre de l'any passat, es van produir 3,63 milions de viatges als trens de llarga distància, per 4,27 milions en avions, amb una diferència de 640.000 a favor dels aeroports davant les estacions. Sis vegades més que el setembre passat de 2024.

El canvi es produeix per un doble efecte: primer, perquè en els viatges peninsulars, el tren, especialment l'AVE, està substituint a l'avió i, segon, perquè el vols entre la península i els dos arxipèlags creixen a menor ritme.

Així, centrat en els viatges dins de la península, el setembre d'aquest any els desplaçaments amb avió amb prou feines han crescut, malgrat l'augment dels viatges en el seu conjunt. Els desplaçaments amb avió han augmentat un 1,9% respecte a setembre de 2023, prop d'1,55 milions davant 1,52 milions, tot just 30.000 més. Si ens centrem en l'ús del tren de llarga distància, s'ha produït un increment del 18,1%, aquests 640.000, el que posa de manifest que el tren s'està quedant amb l'augment dels viatges peninsulars.

En concret l'AVE, gràcies a l'augment de la competència amb quatre empreses ocupant les vies d'alta velocitat: dues de públiques (Renfe i Alvo) i dues estrangeres (Iryo i Ouigo). Dels 640.000 viatges nous d'un setembre a un altre, 680.000 han estat amb l'AVE, davant un descens de 25.000 en trens els convencionals.

El segon factor, la pèrdua d'interès per les illes, es percep en què els vols entre la península i els dos arxipèlag han crescut el setembre d'aquest any un 3,5% (davant el 18,1% dels viatges peninsulars amb tren), quan el setembre de 2024, es van incrementar el 5%. Entre els dos setembres, han crescut en 7.000, de 2,23 milions el setembre de l'any passat, a 2,3 el setembre de 2024.

En els vols interpeninsulars es produeix igualment una reducció en l'activitat, encara que en menor mesura. Al setembre s'han desplaçat entre illes 546.000 persones aquell mes, davant 515.000 del mateix mes de 2023. Però, mentre aquest mes de 2024, l'increment és del 6,1%, el setembre de 2023, va anar el 9,8%.

Puja a l'estiu

No obstant això, en els mesos estivals s'aprecia un interès més gran per les illes, la qual cosa augmenta la bretxa entre el tren i l'avió. Així, l'agost d'aquest any, l'avió va superar el tren en 540.000 desplaçaments nacionals (4,75 milions pels aeroports i 4,21 per les estacions); al juliol, la bretxa va ser de 250.000, i el juny 120.000. El que fa de les xifres de setembre, una diferència minúscula -110.000- entre l'avió i el tren. Però si l'interès per les illes decau com aquest any, el tren tindria a quatre passes els màxims de l'avió.

Les dades difoses aquest dilluns per l'Institut Nacional d'Estadística (INE) sobre el transport públic reflecteixen que al setembre, més de 468,6 milions de persones van completar trajectes, la qual cosa va suposar un 4,1% més que el mateix mes de 2023. En els nou primers mesos, el nombre d'usuaris del transport públic va augmentar, de mitjana, un 8%: l'urbà es va incrementar un 9,2%; l'interurbà, un 7,8%; i l'especial, un 0,3%. Només al setembre, el transport urbà va augmentar un 5,6% en taxa interanual i l'interurbà, un 2,3%.

Dins de l'interurbà, va destacar l'increment del 6,5% en el transport per autobús. També va ser destacable l'Alta Velocitat del ferrocarril, amb un repunt en taxa interanual del 24,5%.