El turisme té encara marge per continuar creixent a Espanya, segons es conclou en un informe sobre el sector que ha elaborat Caixabank Research que ha presentat aquest dijous. L'estudi determina que, després d'un any rècord de visites d'estrangers el 2024 amb 94 milions d'entrades, el 2025 el sector continuarà creixent amb més força que l'economia en el seu conjunt. Així, el turisme augmentarà un 3,6% davant un augment del 2,3% de l'economia en el seu conjunt, segons l'informe de Caixabank que han presentat Judith Montoriol, coordinadora de l'informe, i Pedro Álvarez, que ha participat en l'estudi. Però encara que continuarà creixent, ho farà a un ritme més baix que en el passat 2024.

Sobre l'objectiu dels 100 milions de turistes estrangers, Motoriol considera que continuen existint palanques de creixement, però és necessari gestionar aquests fluxos, especialment en algunes destinacions. En aquest sentit, la coordinadora del treball considera que cal anar a models més sostenibles, també mediambientalment, i que cal pensar no en la quantitat, sinó en un valor més gran afegit per turista. I destaca, com a positiu, que el creixement de l'any passat es concentra fora dels destins clàssiques de sol i platja, com el nord d'Espanya i entorns més rurals i urbans.

Així i tot, en créixer més que la mitjana de l'economia espanyola, augmentarà el pes del turisme en el repartiment del producte interior brut. Així, passarà del 12,9% del PIB el 2024 al 13,2% previst per a aquest any. No obstant això, a causa de l'alentiment del sector, aquest any aportarà 4 dècimes al creixement -del 2,3% del PIB-, mentre que el passat 2024 contribueixo amb 10 dècimes. Respecte a una nova pujada del salari mínim interprofessional per a aquest 2025, que podria vorejar el 4,4% (50 euros al mes), Montoriol considera que no restarà competitivitat al sector turístic espanyol, gràcies a la forta demanda internacional.

Un dels elements que més ha contribuït al creixement del turisme l'any passat, i per als futurs anys, és la desestacionalització i la deslocalització. Així, segons ha explicat la coordinadora de l'informe, el 1999 els turistes es concentraven en els mesos d'estiu, ja que el juliol es va quedar amb el 14% del total dels turistes de l'any i a l'agost un altre 14%. Entre els dos mesos van sumar el 28,5% del total d'aquell any, un percentatge que s'ha reduït a un 23% l'any passat. Els mesos en què més ha crescut el turisme són el desembre i el gener, que eren els més baixos. Del 2023 a 2024, ja es va notar el novembre i el desembre, a finals de tardor, amb l'increment més gran, ja que a la primavera s'ha notat el creixement anys enrere. El que ha contribuït a generar una ocupació menys estacional, assenyalen des de Caixabank Research.

Per mercat de procedència, Itàlia, el Regne Unit i Alemanya són els que més han contribuït a la desestacionalització i en l'àmbit del turisme domèstic, els viatgers de mitjana edat amb uns ingressos medi/alts.

Deslocalització

Una desestacionalització a què s'ha sumat la deslocalització. Encara que el turisme ha crescut en tots els destins, ho ha fet amb més força en els "verds" com comenten els autors de l'informe, els del nord d'Espanya i els més rurals com Castella i Lleó. En aquest sentit, Montoriol remarca que els destins que més creixen són les urbanes de costa i els del nord d'Espanya, i la resta han augmentat a taxes més moderades. Pedro Álvarez matisa que amb la pandèmia, els turistes van posar la seva mirada en destins menys massificats, com el nord d'Espanya, una tendència que s'ha anat consolidant des d'aleshores.

Encara que el creixement turístic no necessàriament comporta una rendibilitat més important per al sector hoteler. Sí, en el cas d'Astúries i Madrid, però no en la resta dels destins on més puja l'arribada de turistes que, d'altra banda, parteixen de nivells molt més baixos que el sol i platja. En aquest sentit, la mitjana de rendibilitat per ocupació a Espanya va ser l'any passat un 38,1% que, en el cas de Catalunya, s'ha quedat alguna cosa per sota i ocupa la setena posició entre els hotels espanyols. Després d'Astúries, Madrid és la segona comunitat amb una millor rendibilitat.

Álvarez ha assenyalat que la millora de l'ocupació ve acompanyada d'una rendibilitat que continua creixent a taxes de dos dígits: "el sector va ingressar de migs 83 euros per habitació disponible el 2024 (índex de rendibilitat hotelera RevPAR), un 10% més que en 2023 i un 38% més que el 2019 (uns 23 euros més per habitació). A més, la temporada alta (de juliol a setembre) va ser la més rendible en la història del sector, amb uns ingressos de 107 euros de mitjana per habitació, uns 9 euros més que en 2023 i uns 30 més que el 2019", assenyala l'economista de Caixabank Research.

Amb referència a un altre gran sector dins del turisme, la restauració, l'anàlisi quantifica en un 25% els ingressos que aporten els estrangers als restaurants. L'altre 75% el generen els residents als seus menjars i sopars locals i els turistes nacionals.