El PIB turístic creixerà el doble que l'economia espanyola, segons un estudi presentat aquest dimecres per Caixabank Research, malgrat que les onades de calor ja minven les intencions de tornar dels turistes que visiten Espanya, segons el mateix informe. Les previsions de Caixabank Research per a 2024 apunten a un creixement del PIB turístic del 5% (el doble que l'economia, que ho farà al 2,4%), ja inferior al 7,6% experimentat en 2023 i que es moderarà encara més el 2025, amb un 3,2%, encara per sobre que el PIB general, que ha de créixer un 2,3% aquell mateix any.

"El turisme va ser un sector que va patir de manera especial durant la pandèmia, però en la mesura que s'ha recuperat l'activitat normal la seva aportació al conjunt de l'economia va sent menor. El creixement és superior al de l'economia, però la seva aportació al creixement es va reduint", ha explicat Oriol Aspachs, economista de Caixabank Research.

L'estudi es fixa també en una variable climàtica del turisme: no en com afecta al medi ambient, sinó al revés. Les onades de calor, segons ha analitzat Caixabank Research, fan disminuir els turistes les seves intencions de tornar. Si no experimenta una onada de calor extrema, el turista té un 14% de probabilitats de tornar a Espanya, mentre que si pateixen una onada de calor aquesta probabilitat disminueix al 12%. Això implica que amb una onada de calor existeixen un 13,8% menys d'opcions que un turista repeteixi a Espanya.

Menys retorns amb onades de calor

Segons l'estudi, els britànics i nord-americans acusen més les onades de calor i els afecta més a l'hora de tornar com a visitants a Espanya. Els britànics passen d'una probabilitat de tornada de l'11,5% a un 7,7%, 3,8 punts menys i un 40% menys opcions, mentre que als nord-americans els resta 3,7 punts de probabilitats de tornada el fet de patir una onada de calor, en passar del 7,2% al 3,5%. Francesos i portuguesos són les nacionalitats menys afectades per aquestes onades de calor, segons l'estudi, entre els països que més visiten Espanya.

Per analitzar aquesta diferència, CaixabankResearch analitza els pagaments amb targetes de ciutadans estrangers i per països, centrant-se en llocs on la temperatura va augmentar el 2022 en 8 graus respecte a la mitjana històrica i eludint els turistes amb segona residència. En termes generals, els turistes alemanys, suecs i francesos són els que més repeteixen a Espanya, excloent els qui tenen segona residència al país.

L'investigador Aspachs ha apuntat a tres línies d'adaptació del turisme al canvi climàtic. En primer lloc, "potenciar les zones més protegides", com poden ser les del nord d'Espanya o les destinacions muntanyoses. En segon, "adaptar les infraestructures" a la calor extrema. I, finalment, "la desestacionalització del turisme", fenomen que ja s'està donant perquè "el turisme en temporades mitjanes i baixes està creixent", segons Aspachs, que ha estimat que el pes del turisme en el PIB es consolidarà en el 13% sobre el total, més o menys l'actual, ja que el 2023 va tancar amb una aportació del 12,8%.

Les xifres de visitants continuen batent rècords i millorant els registres prepandèmia i han firmat el millor inici d'any de la història. L'arribada de turistes ha assolit fins a l'abril els 24 milions el 2024, mentre que la despesa mitjana ha pujat 60 euros, en part impulsada per la inflació, dels 1.274 euros per turista als 1.326 euros. Catalunya és la comunitat que més visitants rep, 18,2 milions el 2023.

El turisme domèstic, en canvi, s'ha moderat i després de millorar les xifres de l'any passat al febrer i març, aquest abril van ser gairebé un 20% menys que el mateix mes de l'any passat. La xifra, de tota manera, és enganyosa perquè Setmana Santa va caure l'abril el 2023 i al març aquest 2024.

El dinamisme del turisme es reflecteix també al mercat laboral, que també va batre rècords el 2023 amb 3 milions d'afiliats en les activitats vinculades al turisme, més que els 2,7 milions de 2019. En el primer quadrimestre de l'any l'ocupació turística va créixer un 4,2% respecte a l'any passat, el transport aeri un 11% i les agències de viatges van augmentar un 7,8% la seva ocupació.

El sector hoteler va millorar un 7% en el primer quadrimestre de l'any amb relació al passat, amb 87 milions de pernoctacions, i això, que l'oferta hotelera s'ha reduït amb 400 establiments menys que el 2019 reemplaçada en part pels allotjaments turístics.

Per països, els turistes del Regne Unit van ser els més nombrosos a Espanya, a prop dels 4 milions i mig, mentre que van arribar més de 3 milions d'alemanys i un nombre similar de francesos. Això sí, els turistes que més augmenten són els de països de la resta del món, és a dir, que no són entre els deu que més visiten.