El turisme dispara l'ocupació. La campanya d'estiu farà créixer l'ocupació fins a un 15%, segons les previsions de les agències de col·locació, que assenyalen el turisme i l'hostaleria com a motors del mercat laboral, amb especial incidència en la costa i les principals ciutats.
Les previsions de l'agència de col·locació Adecco apunten a un augment d'entre el 10 i el 15% respecte a la campanya de l'any passat, amb Catalunya, Madrid, País Valencià i Andalusia liderant aquest creixement i fregant gairebé el 20%.
L'afluència rècord de turistes, tant nacionals com estrangers, impulsarà l'ocupació al sector turístic i l'hostaleria, amb especial incidència en les zones de costa i les principals ciutats, així com en altres sectors relacionats com l'aeroportuari, el de logística i el transport.
Cambrers, cuiners, ajudants de cuina, agents de viatges, cambrers de pis, monitors de temps lliure o animadors i socorristes, seran els perfils amb més contractació, però també dependents, promotors, comercials, reposadors, caixers, personal d'atenció al client i venedors.
Per la seva banda, l'agència Randstad és una mica més conservadora en les seves previsions, en calcular que la contractació a la campanya d'estiu fregarà màxims amb 600.000 contractes, un 12,4% més que fa un any, però encara per sota de les xifres prepandèmia. Per sectors, considera que el 40% dels contractes es firmaran en hotels i restaurants, seguits per transport i logística (38%), comerç (17%) i lleure i entreteniment (gairebé un 4%).
Les CCAA amb més pes en les contractacions seran Andalusia amb el 18% del total (110.375 contractes), Catalunya amb més del 16% (97.060), Madrid amb gairebé el 12% (70.500) i País Valencià amb 11,6% del total (69.690), si bé Cantàbria serà la que més creixerà.
També és moderada en les seves previsions la patronal de les agències de col·locació Asempleo, amb una alça de l'ocupació del 10%, fins als 630.000 contractes, tenint en compte les previsions d'ocupació hotelera i d'entrades de turistes.
El president d'Asempleo, Andreu Cruañas, alerta de les dificultats per cobrir "totes les vacants que es generaran a l'estiu". També assenyala la necessitat d'analitzar l'efecte dels fixos discontinus a la campanya, ja que poden distorsionar les dades, en confondre les seves col·locacions amb contractes realitzats només per a l'estiu.
Ocupació en salut, farmàcia o tecnologia
L'agència de col·locació Manpower mostra l'optimisme de les empreses espanyoles amb unes previsions de contractació del 15%, una dada que, encara que millora respecte al del segon trimestre de l'any, és més moderada que la de l'any passat. Així, per als mesos de juliol a setembre, el 37% de les empreses preveu augmentar les seves plantilles, mentre que el 41% pretén mantenir-les, i només 2 de cada 10 creuen que faran reduccions als seus equips. Segons el Country Mànager de Manpower, Francisco Ribeiro, l'economia espanyola "és capaç d'anar més enllà del turisme de béns i serveis de consum".
Encara que en els mesos d'estiu el sector turístic és el que tendeix a liderar per volum de contractacions, Manpower assenyala que són les empreses de salut i farmàcia les que es posicionen al capdavant de les intencions de contractació netes, amb un 27%. Segueixen les de tecnologia (24%) o les de transport, logística i automoció, béns i serveis de consum i indústria (totes amb un 19%).
L'índex PMI de S&P Global apunta en el seu últim informe a un increment a causa de l'activitat al sector serveis, tant al mercat nacional com a l'exterior, on destaquen França o Alemanya. "Les empreses de serveis espanyoles estan buscant treballadors urgentment", per gestionar el creixement de l'activitat. El mateix indicador per al sector manufacturer destaca una millora de la demanda principalment del mercat intern que genera que "els fabricants espanyols estan contractant més personal".