El turisme, motor del creixement econòmic dels últims tres anys, perd pistonada. És un axioma que donen per cert tots els analistes de conjuntura, tant de l'àmbit públic com del privat. BBVA Research ha apuntat un brusc descens el proper any, després que el 2024 polvoritzi el nombre de turistes estrangers en més de 8 milions el màxim de 2019. De moment no hi ha previsió en el creixements de visitants, encara que es parla d'una saturació que permet poc recorregut més.
"Els dubtes sobre la capacitat dels serveis turístics per continuar contribuint a la recuperació podrien augmentar en la mesura que els límits al seu creixement no portin a més inversió", assenyalen els economistes del banc. Un alentiment que es deixa notar en el creixement del consum dels visitants. Si en el quart trimestre de 2022 es va disparar un 35%, calculen que aquest any la pujada es reduirà a l'11,4%. No obstant això, és una de comparativa esbiaixada, ja que el 2022 partia d'unes fortes caigudes en els anys 2020 i 2021 per la pandèmia.
Encara que el cas de 2024 és diferent, doncs el seu creixement es compara amb l'exercici de 2023 que, amb 85,17 milions de visitants, va recuperar les visites del màxim històric, 2019, any en què van travessar les fronteres 83,51 milions de turistes. Per de sobte, malgrat les previsions d'alentiment, els analistes de BBVA Research preveuen que el consum dels turistes estrangers continuarà creixent en els dos propers anys. Cert, a menor, ritme, però destaquen, "creixerà gairebé el doble que el PIB". En el seu pronòstics, el producte interior brut pujarà l'any vinent un 2,3% i el consum dels visitants estrangers un 3,8% i es repetirà el 2026, quan preveuen un increment del conjunt de l'economia espanyola de l'1,7% i un 2,1% de la despesa mitjana per turista.
Un 11,3% més el 2024
Per tant, la pujada d'un 11,3% en el consum per a aquest any és una dada que no s'explica només en la recuperació dels nivells prepandèmia. El que llança un raig d'esperança per al sector. Des de BBVA Research, assenyalen que a diferència del consum privat (dels espanyols) i la inversió de les empreses en maquinària i equip, s'estima que la despesa de no residents ha crescut, si més no, "un 20 % més del que podrien explicar els seus fonaments". El motiu: el turisme espanyol s'està transformant, amb canvis estructurals que poden seguir sosteniment els actuals nivells d'activitat. Un canvi estructural a millor, cap a visitants amb un poder adquisitiu més gran que consumeixen més serveis i més cars, aquells que aporten valor afegit al sector.
Tres són els factors que expliquen aquest canvi estructural del turismes espanyol cap a clients de més poder adquisitiu, segons l'opinió del gabinet d'anàlisi econòmica del BBVA. El primer, la desastacionalización, ja que la majoria del creixement del turisme d'aquests anys procedeix de visitants que han fugit de la temporada alta. Això aporta, d'una banda, l'allargament de l'activitat, fins i tot a l'any complet, i, per un altre, un alleujament per a les destins clàssiques, molts d'ells amb problemes de congestió.
Un segon factor, que té molt a veure amb l'anterior, és la fortalesa de noves destins, allunyades al concepte de sol i platja, com els urbans i els rurals. El que incideix, igualment en una menor saturació i en el repartiment dels ingressos cap a altres comunitats autònomes.
Més nacionalitats
L'atractiu d'Espanya qualla fora dels mercats clàssic -Regne Unit, França i Alemanya- que sumen més de la meitat dels turistes estrangers. El que aporta una diversificació que genera més estabilitat, especialment valuosa en un moment en què les economies europees mostren una debilitat econòmica. Amb les dades de l'Institut Nacional d'Estadística, comparant octubre de 2024 amb el de 2019, el nombre de visitants ha cregut un 11% (8,3 milions més), però els mercats clàssics s'han mostrat menys actius. Així, els britànics, que ocupen el primer lloc, han crescut tan sols un 0,9%, els alemanys, els tercers, un 5,6% i els francesos, els segon, una cosa millor, amb un 14,3% en l'últim lustre.
Però els nord-americans han augmentat gairebé un 29% respecte a 2019 i en els deu primers mesos d'aquest any, 3,8 milions han triat Espanya per passar uns dies. Creixement similar, 35%, la resta d'Amèrica, amb 4,5 milions de turistes des de començament d'any. Encara que els europeus continuen sent els més fidels: els belgues augmenten en el lustre un 21,5%; els irlandesos, el 24%; els italians un 19%; els habitants dels Països Baixos, el 29%; els portuguesos un 19% i els suïssos augmenten un 17% i la resta dels països -excloent Rússia- puja un 40%. El nòrdics posen la nota discordant, amb un descens del 7,4%, encara que aquest any han recalat a Espanya 4,4 milions.
Aportació de la immigració
"La immigració ha permès la recepció d'un major nombre de turistes", conclou l'anàlisi del BBVA Research, que explica que l'arribada de mà d'obra ha permès donar serveis a aquests nous visitants. A més, el sector ha estat un dels pocs on la inversió ha augmentat", permetent un increment a les places hoteleres i una millora en la qualitat de les ja existents.
En la part negativa, els problemes de congestió que es comencen a observar, la percepció negativa sobre l'impacte que està tenint el turisme en el cost de la vida, la possibilitat de menors fluxos migratoris en els propers anys, la falta d'habitatge i un entorn regulatori menys favorable moderaran el creixement en els propers anys.