Els turistes asiàtics en gasten a Espanya més del doble de la mitjana de turistes. En el cas dels xinesos, aquests gasten a Espanya una mitjana de 3.106 euros per estada, mentre que els sud-coreans es deixen una mitjana de 3.029 euros, la qual cosa suposa més que duplicar els 1.227 euros que desemborsa el conjunt dels turistes internacionals. Es tracta d'un perfil que tria fonamentalment destins urbans, sobre tot Madrid i Barcelona, i que és molt buscat per les grans cadenes hoteleres, pels restauradors i pel comerç, pel seu elevat poder de compra.
Per la seva part, els turistes japonesos es deixen 2.613 euros en cada viatge que fan a Espanya, una xifra que també se situa en més del doble de la mitjana del conjunt dels turistes internacionals, segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) explotades per Turespaña.
La plena recuperació del turisme asiàtic és la pota que falta al sector a Espanya per recuperar plenament la normalitat prepandèmia. Les xifres de despesa agregada dels viatgers internacionals porten marcant rècords històrics consecutius des del mes de novembre passat i polvoritzant els màxims assolits el 2019, abans de la pandèmia. No ocorre el mateix amb la xifra de viatgers, que està encara per sota de la de llavors, però de seguir la progressió actual podria tancar l'any també en màxims històrics.
La conjunció d'ambdues xifres (nombre de viatgers i despesa) reflecteixen una despesa mitjana diària més gran per turista (un 21,3% més el passat mes de juny sobre aquell mes de 2019, fins a 188 euros), derivat al seu torn de l'augment de la inflació i del reposicionament cap a un segment més car del mercat hoteler, segons l'explicació de l'aliança Exceltur.
Els xinesos lideren el creixement
En el primer semestre d'aquest any van arribar a Espanya 135.715 turistes procedents de la Xina, que van gastar 421,5 milions d'euros, xifres que superen en un 420% i un 590% les dades del període gener-juny de 2022, fins i tot llavors molt afectat pels tancaments del país decretats per les autoritats xineses en la seva política de covid zero.
El 2023 el turisme ha despuntat amb força al país asiàtic, sobretot els moviments a l'interior. Al voltant al Primero de maig, tant el nombre de viatges com els ingressos per turisme domèstic van superar les xifres de 2019 i les reserves cap a l'estranger es van multiplicar per set, malgrat la minvada connectivitat internacional.
En concret, en el cas d'Espanya les freqüències programades per al juliol i l'agost permetran recuperar el 80 % de les que hi havia abans de la pandèmia, però no s'arribarà al 100% fins a 2024, segons les previsions de Turespaña, que afegeix que la disminució de la connectivitat internacional amb la Xina ha generat un impacte negatiu en els preus dels vols. El 2019 Espanya va acollir 700.000 visitants xinesos, amb una despesa mitjana de 2.407 euros i una estada mitjana de 7,8 dies.
Corea del sud i el Japó tiren amb força
En els dos primers trimestres de l'any, els viatges dels ciutadans procedents de Corea del Sud a Espanya van registrar un creixement del 260%, fins a 205.920, i la despesa associada va pujar el 215%, fins als 624 milions. Les xifres agregades estan encara per sota de les d'abans de la covid, però al maig ja es va superar en un 4 % la dada de 2019.
Un factor fonamental en aquest cas és el restabliment de vols directes a Espanya per part de les companyies d'aquell país, que operen set vols setmanals a Barcelona i tres més a Madrid, a més de 30 xàrter addicionals entre setembre i desembre. El mercat japonès puja un 200% en el primer semestre en nombre de turistes (gairebé 140.000) i del 134% en la despesa (365 milions).
La depreciació del ien i l'elevat preu dels bitllets d'avió -per la pujada del combustible i la menor oferta de vols, fundamentalmente,- expliquen l'evolució més feble d'aquest mercat, segons Turespaña, que destaca, tanmateix, la previsible millora de la connectivitat a partir de setembre pels anuncis d'augment de freqüències amb connexions a Espanya de diverses aerolínies.