El turisme de congressos gasta 1.368 euros de mitjana a Catalunya. Aquesta xifra representa un 32% més que la despesa que van tenir aquests visitants el 2019, just abans de la pandèmia del coronavirus. Des de l'Agència Catalana de Turisme (ACT) remarquen la importància que té aquest tipus de visitant perquè permet "desestacionalitzar" el turisme i també potenciar un mercat amb un "elevat" poder adquisitiu, a banda de visitar Catalunya fora de la temporada d'estiu, que és quan hi ha més turisme.
És el cas de Girona, que aquesta setmana s'ha convertit en la seu de l'acció Meet Catalunya Green, organitzada per l'Agència Catalana de Turisme i el Patronat de Turisme Costa Brava Girona. La finalitat d'aquest esdeveniment és posicionar Catalunya en l'àmbit internacional per captar nous esdeveniments que suposin un "increment de visitants" amb un alt poder adquisitiu i que viatgen fora de la temporada estival. El Meet Catalunya Green acull 75 operadors dels països Alemanya, Bèlgica, Brasil, Corea del Sud, Dinamarca, França, Finlàndia, Holanda, Hongria, Itàlia, Japó, Malàisia, Noruega, Polònia i Regne Unit, Suïssa, Suècia i Xile. També hi participen 87 empreses i entitats catalanes per tal de generar unes 1.500 trobades comercials que ajudin a tancar noves oportunitats de negoci.
El director de l'ACT, Narcís Ferrer, ha detallat a l'ACN que el turisme MICE, tal com es denomina professionalment al sector, també acaba "generant noves oportunitats laborals" perquè involucra molts sectors econòmics diferents i en moltes ocasions acaba tenint un impacte en l'economia local perquè es promouen nous negocis amb indústries d'aquí.
Turisme sostenible
L'acció de Meet Catalunya es fa cada any en una destinació diferent del país. Aquest any, però, s'ha enfocat en l'àmbit de la sostenibilitat social i ambiental, per això s'ha afegit el Green en el nom de l'esdeveniment. La idea és que aquests operadors coneguin tota l'oferta que hi ha per fer activitats amb consciència social i ambiental mentre les empreses facin els seus esdeveniments, congressos i reunions aquí.
Habitualment les empreses organitzen activitats de treball en equip, però cada vegada més hi ha la voluntat de fer aquestes activitats vinculades amb organitzacions del territori. El vicepresident del patronat, Jordi Masquef, ha remarcat que esdeveniments com els d'aquesta setmana a Girona permeten als empresaris "conèixer la destinació", però també entendre que poden fer les activitats de treball en equip amb valor afegit en "un entorn idíl·lic" com és la demarcació de Girona, ja sigui a la Costa Brava, a l'interior o al Pirineu.
Masquef ha assenyalat que aquesta aposta per les activitats amb responsabilitat social i ambiental permeten "avançar en una destinació més sostenible", ja que es treballa pel territori i amb entitats locals. Per altra banda, l'Agència Catalana de Turisme ha avançat que penjarà un informe a la pàgina web en obert per tal de tenir tots els protocols que han seguit a l'hora d'organitzar aquestes jornades per touroperadors. Aquest informe inclourà aspectes com ara oferir menjar de productors locals o contractar empreses amb consciència social, entre d'altres.