Els sindicats CCOO i UGT han convocat una vaga general al sector del transport per carretera que començarà el pròxim 28 d'octubre i continuarà en altres dies assenyalats per al transport de mercaderies i de passatgers com el Black Friday, el pont de desembre o fins i tot durant el període nadalenc de forma indefinida. En concret, la vaga es durà a terme els dies 28 d'octubre, 11, 28 i 29 de novembre i 5 i 9 de desembre i indefinida a partir del 23 de desembre.
Així ho han explicat els representants sindicals en una roda de premsa convocada aquest dilluns a Madrid, en la que han explicat que la raó d'aquesta vaga és demanar la regulació de la jubilació anticipada dels conductors professionals. Tant CCOO com UGT denuncien el "bloqueig sistemàtic" per part del govern espanyol i les diferents patronals a la reivindicació d'avançar l'edat de jubilació dels conductors. "No es pot consentir que les persones que traslladen béns i persones estiguin en condicions que suposin un perill per a tothom", han advertit els sindicats.
La convocatòria ja ha estat dipositada al Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (AVENC), del que esperen que "aclareixi més aviat que tard la posició de cadascuna de les patronals". "Aquesta és una reivindicació que s'ha fet des de fa 20 anys i que s'ha bloquejat des de fa més d'una dècada", van argumentar. Les aturades obeeixen a una situació insostenible, i és "de sentit comú", per això els sindicats asseguren que confien que la ciutadania, a la qual demanen "paciència i empatia", comparteixi el punt de vista dels transportistes.
Reconeixement de la "penositat i perillositat" de la professió
Tant CCOO com UGT, que de forma conjunta representen a un 70% del sector, segons han aclarit, han lamentat que hagi estat impossible arribar a un acord amb les patronals, a les quals han retret la seva falta de col·laboració, però han posat també el focus en els ministeris de Treball i Transports, que han de reconèixer una situació que neguen.
Els sindicats exigeixen el reconeixement patronal de la penositat i perillositat de la professió i la immediata aplicació per llei de coeficients reductors a l'edat de jubilació per als conductors professionals. Així mateix, sol·liciten que es contempli per conveni una jubilació parcial amb contracte de relleu, voluntària per a la persona conductora que pugui acumular de forma seguida el percentatge que ha de treballar i al seu lloc entri una persona jove.
De fet, el 7 de juny es van concentrar davant les portes del Ministeri d'Inclusió, Seguretat Social i Migracions. CCOO i UGT defensen la jubilació anticipada al sector per l'alt índex de sinistralitat a la carretera a causa de l'alta edat dels conductors, sobretot a partir dels 55 anys.