Les vendes de turismes i tot terrenys han tingut al març una caiguda del 4,7%, en matricular 94.840 unitats, a causa del menor nombre de dies feiners del mes amb motiu de la Setmana Santa, que el 2023 va ser a l'abril, i suposa el seu primer retrocés després de 14 mesos consecutius de creixements. No obstant això, segons les dades difoses aquest dilluns per les patronals de fabricants, Anfac; concessionaris, Faconauto, i distribució Ganvam, en el primer trimestre les matriculacions han augmentat un 3,1% respecte al mateix període de l'any passat, amb 244.879 unitats, encara que segueixen un 22,7% per sota d'abans de la pandèmia el 2019.
Per canals, la caiguda més gran s'ha donat en el d'empreses, que, amb 28.272 unitats, ha patit un descens del 27,3% el març, que en els tres primers mesos de l'any, en el qual les empreses han matriculat 84.231 unitats, ha estat del 14,7%. El de particulars igualment ha baixat, si escau, un 5,8%, i el lloguer ha sostingut els descensos del mes, en créixer un 29%. El Nissan Qashquai ha estat el model més venut el mes.
Segons les dades de les associacions, les matriculacions de vehicles 100% elèctrics (BEV) van descendir al març un 2,8%, amb 4.203 unitats, sent la cinquena motorització amb una quota del 4,4% el mes a Espanya, encara que en l'acumulat augmenten un 7,7%, fins a 11.387 unitats. Per la seva part, els híbrids endollables (PHEV) també van descendir el mes passat en registrar 5.559 unitats, un 6,6% menys i amb una quota del 5,9%, mentre que en l'acumulat progressen un 5,5%, fins a 15.700 unitats.
Així mateix, els vehicles de gasolina van ser la primera propulsió del mes de març, amb 40.412 unitats (-10,1%) i una quota de mercat del 42,6%, seguit pels híbrids elèctrics no endollables (HEV), amb 33.903 unitats matriculades, la qual cosa representa un augment del 17,9% respecte al tercer mes de 2023 i una quota del 35,7%. El dièsel és la tercera motorització del mercat espanyol de març, amb 8.586 unitats, registrant una caiguda del 38% en comparació al mateix mes de l'exercici anterior.
Models més venuts
El Nissan Qashqai va ser el model més venut el març a Espanya, després de matricular 2.775 unitats (+27,3%), superant en el rànquing del mes al Dacia Sandero, igual com el fabricant japonès Toyota, que va tornar a ser la marca més venuda el mes a Espanya, amb 9.343 unitats (+15,6%), després de veure's superada al febrer per Peugeot, segons dades de les associacions de fabricants (Anfac), concessionaris (Faconauto) i venedors (Ganvam).
El top 3 de marques més venudes del mes el van completar Kia, amb 7.269 unitats (+6,1%), que va recuperar la segona plaça amb què va finalitzar el 2023, i Volkswagen, amb 5.822 unitats (-6,6%), seguida per Seat, amb 5.753 unitats (-24,2%), i per Peugeot, que va ser la cinquena marca més venuda del mes amb 5.729 unitats (-28,5%). La classificació de les 10 marques més populars a Espanya la van completar, per ordre, Hyundai (5.378 unitats), Nissan (4.953 unitats), Renault (4.705 unitats), Citroën (4.439 unitats) i Dacia (4.078 unitats).
En els tres primers mesos de l'any, Toyota es va consolidar com la marca que més vehicles va matricular a Espanya, amb un total de 23.043 automòbils, seguida de Seat (16.022 unitats), Kia (15.949 unitats), Peugeot (15.691 unitats) i Volkswagen (14.509 unitats). La sisena posició la va ocupar Hyundai, amb 14.252 unitats, mentre que a continuació es van situar Renault (12.843 unitats), Dacia (11.890 unitats), Citroën (11.268 unitats) i BMW (10.842 unitats).
Qashqai desbanca el Sandero
D'altra banda, el Nissan Qashqai va ser el model més venut el març de 2024 a Espanya, amb un total de 2.775 unitats, un 27,3% més, i superant al top vendes de l'any, el Dacia Sandero, en unes 200 unitats. Així, el model de Dacia va ser el segon model amb més nombre de matriculacions a Espanya el tercer mes de 2024, amb 2.574 unitats (+30,5% en termes interanuals), i tanca el podi el Toyota Yaris, amb 2.317 automòbils matriculats, un 158,9% més que el mateix mes de 2023. Completen el top 5 el Toyota Corolla, amb 2.266 unitats i un creixement interanual del 31,6%, i el Hyundai Tucson (2.122 unitats; -6,6%). El Kia Stonic (1.965 unitats), el Peugeot 208 (1.898 unitats), el MG ZS (1.840 unitats), el Nissan Juke (1.801 unitats), i el Seat Arona (1.690 unitats), completen els deu models més venuts de març.
En el primer trimestre, el Dacia Sandero va ser el cotxe més venut en l'àmbit nacional, amb 7.161 unitats (+8,6%), mentre que el Toyota Corolla es va quedar en segona posició amb 6.187 unitats (+37,2%) i el Nissan Qashqai va ocupar el tercer lloc, amb 6.175 unitats, un 49,2% més. Tanquen la llista dels vehicles més venuts al mercat nacional des de començament d'any el Hyundai Tucson (5.256 unitats), el Seat Arona (5.129 unitats), el MG ZS (5.004 unitats), el Peugeot 2008 (4.912 unitats), el Seat Eivissa (4.823 unitats), el Toyota Yaris Cross (4.350 unitats) i el Renault Clio (4.303 unitats).