El mercat automobilístic sembla començar a veure la llum després d'un 2022 en caiguda. Per segon mes consecutiu, el mercat de turismes i vehicles tot terreny ha tancat el mes en positiu amb un increment del 19,2% en vendes i 74.001 noves unitats matriculades. La millora en la cadena de subministraments està en l'arrel de les millores, segons ha assegurat en un comunicat conjunt la patronal dels fabricants, Anfac, la de concessionaris, Faconauto, i la de venedors i reparadors, Ganvam.
Ara bé, part d'aquesta pujada, segons alerta el sector, té a veure també amb les vendes retingudes al novembre i desembre de l'any passat per culpa del coll d'ampolla que es va produir al transport de vehicles durant els mesos finals de l'any.
Les empreses de lloguer lideren l'augment de matriculacions de turismes en termes proporcionals, amb un increment del 151% respecte a l'any passat gràcies a la compra de 13.642 vehicles des de l'inici de l'any. Els cotxes d'empresa han millorat la compra un 25,9% respecte a l'any passat, ara amb 47.888 vehicles venuts des de l'inici d'any, poc menys que els 51.465 venuts a particular, que suposa un increment del 25,3% respecte a l'any passat.
Tot i això, l'increment no aconsegueix recuperar l'activitat prepandèmica, ja que les vendes del mes de febrer són un 22% inferiors al mateix mes de l'any 2020. L'acumulat de l'any suma ja les 138.039 unitats, un 32,1% més que l'any anterior, però encara un 24% per sota del període prepandèmia.
Les emissions de CO2 per quilòmetre recorregut retrocedeixen a un ritme moderat, ja que els 118,7 grams de CO2 per quilòmetre són només un 0,46% menys que al mateix període de l'any anterior. Ara bé, entre mes i mes la millora ha sigut més substancial, en haver obtingut una reducció del 0,95% al mes de febrer amb relació al mes de gener.
Inflació, colls d'ampolla i electrificació
"Créixer sempre és positiu, però si ho comparem amb les dades de febrer de l'any 2020, quan encara no coneixíem la pandèmia, encara estem molt lluny", ha alertat Félix García, director de comunicació i màrqueting d'ANFAC. "Encara tenim un mercat mensual que perd més de 20.000 vendes en comparació", ha detallat, així com ha lamentat els "colls d'ampolla" logístics que encara existeixen i el fet que "la inflació segueix a l'alça, tot i que de forma més continguda".
En la línia que ve defensant darrerament, García ha insistit a demanar més subvencions per a l'electrificació de l'automòbil, com a antídot per combatre la inflació i revertir la desacceleració de les vendes si ho mirem comparant amb el període anterior a la pandèmia.
Fora dels turismes, la venda d'autobusos ha sigut la que més ha crescut aquest any, un 63% més que al mateix període de l'any passat amb 516 busos, autocars i microbusos venuts. La minsa crescuda de vehicles industrials, d'un 10,4% fins a arribar a 4.409 venuts, compensa i deixa la venda de vehicles industrials i autobusos un 14,3% per sobre de l'any passat.
Els vehicles comercials lleugers, per la seva part, han crescut un 26,4% i arriben als 20.729 venuts al llarg d'aquest 2023, malgrat que els autònoms han comprat un 16,5% menys que durant els primers mesos de l'any passat. Els derivats del turisme s'han disparat un 227,6% i les furgonetes un 51%, mentre que les pick-up han decaigut un 14,2%. Furgons i camions amb xassís lleugers han augmentat un 10% fins arribar a les 8.712 unitats venudes.