Al setembre es van matricular 73.180 turismes a Espanya, un 6,4% més que el mateix mes de 2023, i acumula en els tres primers trimestres de l'any 744.585 cotxes, un 4,7% d'augment respecte al mateix període de 2023. No obstant això, les vendes estan a nivells de 2015, quan el setembre d'aquell any es van matricular gairebé 70.000 turismes i va acumular entre gener i setembre 783.918 turismes.

Per comunitats autònomes, el creixement més gran es registra en Astúries, ja que la venda de setembre supera un 52% les del mateix mes de l'any passat; seguit de les Balears, 31% i la Comunitat de Madrid, un 12 de creixement. A Catalunya, les matriculacions de turismes s'incrementen un 8% en relació amb el mateix mes de l'any passat. Aragó, Castella-La Mancha, les ciutats autònomes i La Rioja van tenir menys vendes que el mateix mes de 2023.

A més, l'evolució d'any està molt esbiaixada estadísticament per l'enrarit mercat de 2023, quan les vendes van ser molt fluixes a causa de la falta d'unitats al mercat per la crisi dels microxips que va reduir la producció mundial. Les marques van optar comercialment per retallar els lliuraments als canals del lloguer i el rènting per afavorir a les xarxes de concessionaris i el canal de particulars, el més rendible dels tres.

Així, el creixement de les matriculacions de turismes des de començament d'any, proper al 5%, s'explica en gran manera pel fort augment de les adquisicions de les empreses llogaters en relació amb 2023. Des de començament d'any, el sector del rentacar ha adquirit 156.580 turismes, un 32,6% més que en el mateix període de l'any passat: és a dir, 38.500 cotxes de diferència. El que implica que la pujada de les matriculacions d'aquest any es deu a aquestes compres, ja que el conjunt del mercat ha adquirit 33.756 turismes més el 2024 que el 2023, la qual cosa significa que descomptant el lloguer, les vendes serien en negatiu en relació amb l'any passat.

En els nou primers mesos de l'any, el lloguer és el canal amb més creixement, un 32,6% amb 156.580 turismes adquirits, seguit de particulars que puja un 7,3% amb 331.709 unitats i empreses que retrocedeix el 9,6% i 257.296 cotxes matriculats.

Marques i models

Per marques, Toyota continua liderant el mercat i ven al setembre 6.745 turismes (+17,3%), seguida de Renault, 5.435 (+47,4%), Volkswagen, 4.773 (+16,6%), Hyundai, 4.758 (+32,2%), Kia, 4.168 (-9,7%), Dacia, 4.102 (+32,5%), Seat, 4.090 (+24,5%), Mercedes, 3.599 (+2,7%), BMW, 3.470 (+6,5%) i Peugeot, 3.185 (-27,8%%), segons les dades de MSI.

Entre les marques que més creixen el mes, es pot destacar percentualment les xineses Omoda i ByD que van arribar al mercat l'any passat. La primera, que fabricarà a Barcelona l'any vinent la seva model 5 en les versions elèctrica i de gasolina, ha venut el setembre 831 unitats, davant 6 del mateix mes de 2023, i ByD (el fabricant més gran d'elèctrics del món), que passa de 48 cotxes el setembre de 2023 a 622 el mes passat. Però és especialment rellevant l'evolució de Tesla, que ha venut 2.895 turismes el mes, tots ells elèctrics, davant 730 el setembre de l'any passat. Entre les marques tradicionals, Renault creix un 47%, fins a 5.435 turismes.

Per models, el Dacia Sandero, amb prop de 2.650 vendes, torna a ser número u en vendes a Espanya, seguit del Tesla Model 3, el Renault Clio, el Toyota C-HR, el Hyundai Tucson, el Peugeot 2008, el Kia Sportage, el Toyota Yaris Cross, el Renaul Astral i el Seat Eivissa. El top-5 des de començament d'any l'encapçala el Sandero (24.026 unitats venudes fins al setembre), el Toyota Corrolla (16.700), el Seat Eivissa (16.280), el Hyundai Tucson (15.812) i el Seat Arona (15.693).

Motoritzacions

Les vendes de vehicles electrificats (elèctrics i híbrids endollables, comprenent turismes, cuadriciclos, vehicles comercials i industrials i autobusos) aconsegueixen un notable creixement el setembre, amb un augment del 15,4% i 10.952 unitats venudes, segons dades de la patronal Anfac. Això ha suposat que el 12,3% del mercat sigui d'electrificats, millorant en 8 dècimes la quota registrada fa un any.

En els nou primers mesos de l'any, les vendes d'electrificats sumen 86.863 unitats, un 1,4% inferior que el mateix període de 2023, amb una quota del 9,7%, vuit dècimes per sota de 2023. Anfac ressalta que, si bé la millora de setembre pot ser puntual, és notable el volum, tot i que encara se situa per sota del ritme mensual necessari per complir els objectius marcats pel PNIEC coneguts fa uns dies.

Quant a les matriculacions de vehicles alternatius (electrificats, híbrids i de gas), suposen la meitat del mercat general, amb un total de 44.055 unitats venudes i un creixement el mes del 24%, sent els híbrids convencionals la tecnologia més venuda, per davant fins i tot de dièsel i gasolina. En el total de l'any s'acumulen 390.660 vendes, amb un creixement del 18%.