Les matriculacions de turismes van créixer al juliol un 3,4% respecte al mateix mes de l'any passat, fins a les 83.979 unitats, impulsades, principalment, per la millora de les vendes a particulars. Això suposa una reducció en els ritmes amb què va començar l'any, ja que es col·loca per sota del 5,6% d'increment acumulat de gener a setembre, amb 619.224 noves unitats, segons les dades publicades aquest dijous per les associacions de fabricants Anfac i de distribuïdors Faconauto i Ganvam.

Toyota, amb 8.331 de venuts el mes, repeteix com la marca líder del mercat, amb l'al·licient que continua augmentant respecte a l'any passat, el 13,6% el mes. Les següents posicions segueixen fluctuant mes a mes. Al juliol, la segona posició ha estat per a Hyundai, que amb 6.494 turismes registra un augment del 33,2% respecte al mateix mes de l'any passat. Després d'ells, Volkswagen, que descendeix un 3%, ha matriculat 5.977 turismes el mes; Kia, 5.443 cotxes amb una caiguda del 15,6%, i Seat tanca el top-5 en registrar en la DGT 5.193 cotxes amb un descens del 2,5%.

Des de començament d'any, els deu primers llocs els ocupen Toyota, 57.121 cotxes venuts que es col·loca amb 16.000 turismes per sobre del segon, Seat. La resta es completa amb Volkswagen, Huyndai, Kia, Renault, Peugeot, Dacia, Citroën i Mercedes.

Per models, el mes es van vendre 2.723 dàcies Sandero; 2.655 MG ZS: 2.153 toyotas Corolla; 2.127 hyundais Tucson i 1.925 toyotas C-HR. L'any, els deu turismes més venuts són el Dacia Sandero, Toyota Corrolla, Seat Eivissa, Seat Arona, Hundai Tucson, MG ZS, Peugeot 2008, Renault Clio, Citroën C3 i el Kia Sportage.

Canals

Per canals, els particulars van adquirir el mes 41.165 turismes, i això suposa un augment del 16,5% sobre el mateix mes de 2023, Entre gener i juny, les matriculacions d'aquest canal s'eleven a 262.458 cotxes, amb un augment del 7,5%. El lloguer va adquirir 11.379 cotxes el juliol, amb una pujada del 3,9%, moderant els ritmes de normalització després de les fortes retallades dels dos anys anteriors per la falta de cotxe al mercat. L'any, les compres del canal ascendeixen a 149.381 turismes, un 34,6% més que en el mateix període de l'any passat.

Finalment, el canal d'empreses segueix en negatiu, amb un descens del 10,1% el mes passat i 30.932 turismes matriculats, i cau des de començament d'any el 10,6%, amb unes vendes de 206.772 turismes.

Lluny de l'històric

El mercat de turismes segueix sense apropar-se a les xifres d'abans de la pandèmia i, molt lluny de les xifres anteriors a la crisi financera, entre 2004-2009, encara que el sector descarta que es puguin assolir semblants vendes.

No obstant això, es considera raonables per a un país com Espanya les matriculacions anteriors a la pandèmia. Per fer-se una idea de les diferències, el juliol entre 2015 i 2019, fins i tot el mateix mes de 2020 (en plena pandèmia) es van superar els cent turismes venuts, amb un bec de 131.000 aquell mes el 2018. L'any, s'hauria de rondar les 800.000 unitats venudes, 200.000 més que des de començament d'any, segons les dades de la patronal dels comerciants de segona mà Ancove.

Elèctrics

Les vendes de vehicles electrificats (elèctrics i híbrids endollables, comprenent turismes, cuadriciclos, vehicles comercials i industrials i autobusos) cauen un 3,7% el juliol, amb un total de 9.070 vendes, segons dades de la patronal espanyola de constructors Anfac. L'associació explica que aquest retrocés ha provocat que la quota de mercat d'electrificats sigui un 1 punt percentual inferior a juliol de l'any passat, representant aquest mes el 8,9% del total de vendes.

Fins al juliol, les vendes de vehicles electrificats acumulen 69.807 unitats, un 1,8% menys que el mateix període de l'any anterior. En l'acumulat de l'any, la quota total situa en el 9,4%, xifra inferior fins i tot a 2023. Una situació del mercat, fins al moment, que dificulta assolir les fites anuals necessàries per complir els objectius de reducció d'emissions marcats pel PINIEC.

Quant a les matriculacions de vehicles alternatius (electrificats, híbrids i de gas), creixen un 20,2% el mes, amb 46.509 unitats venudes i representant el 45,5% del mercat, impulsat, principalment, per les vendes d'híbrids convencionals, la qual cosa explica el predomino de Toyota, especialitzat en aquesta motorització. En el total de l'any sumen 316.640 vendes, amb un creixement del 18,6%, sent la primera opció de compra pels ciutadans.