La quota de venda nova de vehicles endollables (totalment elèctrics i híbrids endollables) en el primer semestre de 2024 ha superat per primera vegada a la dels automòbils amb motorització de dièsel. No obstant això, la seva penetració al mercat és encara molt relativa. Els vehicles endollables (turismes 100% elèctrics i híbrids endollables) tot just representen l'1,4% de tots els vehicles que circulen per les carreteres a Espanya, i el 3% a la Unió Europea. Això, quan les previsions del Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima (Pniec) marquen com a objectiu assolir els 540.000 vehicles elèctrics endollables el 2025 i 5,5 milions el 2030. En l'àmbit internacional, les previsions també són atrevides: disposar d'infraestructura per donar servei als 30 milions d'automòbils i 80.000 camions zero emissions que haurien d'estar operatius a les carreteres europees el 2030.
A Espanya, de gener a juny de 2024, la quota de vendes dels vehicles elèctrics de bateria (BEV) i la d'híbrids endollables (PHEV) va ser del 10,4%. Aquest increment correspon a un 4,7% en vehicles elèctrics de bateria (BEV) i al 5,7%, híbrids endollables (PHEV). Per la seva part, els vehicles dièsel van acaparar el 10,3% de les vendes totals, segons detalla el IV Informe Mobilitat Elèctrica a Espanya, elaborat per OBS Business School.
L'informe, dirigit per la professora de l'escola i directora de la plataforma Empresas per la Mobilitat Sostenible, May López, també destaca entre les dades el modest creixement interanual de les matriculacions dels turismes 100% elèctrics de l'1,3% (712.637 unitats) en el primer semestre de l'any a Europa, mentre els híbrids endollables van tenir un descens del 2,5% (392,284 unitats).
Dins d'Espanya, la Comunitat de Madrid és la regió que proporcionalment més contribueix al compliment d'Espanya, seguida de Catalunya, Illes Balears, les Canàries i País Basc. Al contrari, Extremadura, Ceuta i Melilla, Castella i Lleó i Galícia se situen a la cua del rànquing.
Dubtes del comprador i usuari
Un altre detall que destaca aquest informe, i que ha recollit Europa Press, és que fa una dècada, set de cada deu espanyols veien al cotxe elèctric la solució per a la mobilitat urbana, però aquest percentatge actualment ha caigut fins al 18%, segons dades d'Alphabet. Entre els principals motius, assenyala el preu, l'escassa xarxa de recàrrega i l'autonomia del vehicle. Tot i això, globalment s'espera que el 2024 la venda de vehicles elèctrics al món assoleixi els 17 milions, repartits principalment a la Xina (45%), Europa (25%) i els EUA (11%).
Així, la primera trava que veuen els consumidors és el preu. El preu és un factor de dissuasió i, per tant, la venda de vehicles elèctrics està fortament vinculada a les subvencions o incentius de compra. A la Xina, més del 60% dels cotxes elèctrics venuts el 2023 ja eren més barats que el seu equivalent amb motor de combustió. Tanmateix, a Europa i els EUA continuen sent entre un 10% i un 50% més cars.
Encara que existeix "un fort compromís amb la mobilitat elèctrica" per part de les institucions, hi ha altres instruments que, segons l'informe, li donarien més impuls, com agilitar els tràmits actuals, oferir ajuts directes de tramitació àgil no tributables i vinculades a sostenibilitat, o posar en marxa una línia específica d'ajuts presents i futurs per a vehicles industrials en la distribució, entre d'altres.
Sense xarxa de recàrrega
L'informe assenyala que la xarxa de recàrrega existent a Espanya és suficient per atendre el parc de turismes elèctrics que circulen a les carreteres espanyoles en aquest moment, ja que únicament s'utilitza un 6,31% de la seva capacitat. Tanmateix, destaca la manca de punts de recàrrega a les zones rurals espanyoles i la baixa potència disponible per recarregar vehicles pesants, la qual cosa representa un desafiament.
Al tancament del primer semestre d'aquest any hi ha a Espanya alguna cosa més de 34.000 punts de recàrrega públics operatius, els quals tenen l'obligació de facilitar informació transparent i actualitzada sobre els seus preus, instal·lacions, horaris i característiques, requisit establert a escala europea. Tanmateix, només ho fan 20.000 d'ells, per tant, falta informació del 40,9%, en gran part per estar exempts a Espanya els de recàrrega menor de 22 kW.
Circular llargues distàncies
Els usuaris i els possibles compradors d'un cotxe elèctric també estudien aquesta opció amb dubtes, davant de la capacitat d'autonomia que ofereixen els models que es fabriquen. Això malgrat que els avenços tecnològics han exercit un paper essencial en millorar significativament l'eficiència i el rendiment de les bateries, la qual cosa es tradueix en una autonomia més gran i en temps de recàrrega més curts. L'estudi assenyala que una adequada xarxa de recàrrega redueix la preocupació per l'autonomia i permet vehicles amb bateries més petites, reduint costos i la demanda de materials crítics.
"Si Espanya vol complir els objectius marcats per la UE és indispensable oferir solucions i ajuts, però també facilitar informació sobre els avantatges de l'ús del vehicle elèctric des d'un punt de vista ambiental, econòmic i de seguretat, així com donar a conèixer els beneficis d'assolir la independència energètica com a país i com a usuari," conclou l'estudi.