Els Estats Units van rebre l'arribada d'1,17 milions de turistes europeus al març, la qual cosa suposa una caiguda del 15,8% davant el mateix mes de 2024. Així ho posen en relleu les dades preliminars de l'Oficina Nacional de Viatges i Turisme (NTTO), on es concreta que els viatges dels europeus occidentals va caure encara més, fins al 17% amb 905.603 visitants, mentre que els 82.717 turistes d'Europa de l'Est sí que van créixer respecte a la xifra de 2024, un 1,5% més.

La guerra aranzelària iniciada pel president nord-americà, Donald Trump, no només ha provocat un escenari d'incertesa global, sinó que també ha agreujat l'enduriment de controls d'entrada al país, i ja s'està deixant notar en el turisme.

Per països, els turistes procedents d'Alemanya van descendir un 28,2%, per sobre dels espanyols, el nombre de viatgers del qual va baixar un 24,6%, mentre que altres destinacions com França i Itàlia van reduir les seves arribades als EUA en un 8% i 3,3%, respectivament.

També altres regions van disminuir la xifra de visites cap a territori nord-americà, com l'Àfrica (-12,3%), Amèrica del Sud (-10,3%), Oceania (-7,8%) i Àsia (-3,3%). Mentre que l'Orient Mitjà va ser l'única destinació que va mostrar resiliència davant les polítiques nord-americanes, ja que va créixer un 17,6% en l'enviament de turistes, segons recull Europa Press.

Trànsit aeri

Respecte al trànsit aeri i en concret, entre Espanya i els Estats Units, al març també va descendir un 2,3% en comparació amb el mateix mes de 2024, fins a un total de 364.573 passatgers. Tanmateix, la Setmana Santa de l'any passat es va avançar i va tenir lloc al març, la qual cosa va poder afectar l'increment de vols entre ambdós països. No obstant això, els aeroports d'Aena van assolir un nou rècord durant el tercer mes de 2025, amb 22,85 milions de passatgers.

Per aerolínies, Iberia va ser la companyia que més viatgers va transportar en aquest corredor, amb 133.037, i això suposa a penes un 0,45% menys que un any abans. Els segueixen les nortemericanas American Airlines, amb 106.487 passatgers (-9,5%); Delta, amb 57.697 (-3,8%); i United, amb 44.017 (+12,8%); a més d'Air Europa, amb (-0,3%).

Recentment, el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, va opinar que el descens de demanda turística des d'Espanya cap als Estats Units, tal com consta en les dades de les patronals d'agències de viatges, encara és "provisional".

"Hi ha una primera reacció, però no és encara una categoria de descens. Per tant, haurem de veure la tendència", va explicar durant la roda de premsa posterior al Consell de Ministres de la setmana passada. En recents consultes per Europa Press sobre si la demanda de viatges s'alentirà, tal com han advertit algunes aerolínies dels Estats Units en les seves recents previsions, algunes companyies espanyoles van afirmar que no detecten que hi hagi senyals clars que puguin afectar negativament la seva activitat.

De fet, Destinia va destacar que un dels creixements més forts entre els viatgers espanyols és cap al país nord-americà, on les reserves es van disparar en Setmana Santa, malgrat el context. En aquest sentit, un 37% d'aquestes reserves s'han fet en les últimes setmanes, la qual cosa "indica una demanda viva i decidida".

"Fins ara, no hem notat aquest efecte", va assegurar Ávoris Corporació Empresarial, encara que va observar un alentiment en les últimes setmanes en la recerca de viatges a la destinació. Tanmateix, de cara a estiu va assenyalar que les vendes anticipades "van molt bé" i mostren un creixement davant l'any passat.

Respecte a aquest assumpte, VB Group va respondre que no detecta "senyals de desacceleració" en la demanda de viatges. Al contrari, la firma va ressaltar que les xifres de creixement registrades en el primer trimestre, sumades a les previsions optimistes de cara a l'estiu, apunten a un exercici "molt positiu" per al sector.