La patronal dels VTC (Vehicles de Transport amb Conductor) ha anunciat una aturada per al primer dia de MWC, el dilluns 3 de març al matí, per protestar davant del que consideren l'amenaça del Govern de fer-los desaparèixer amb una llei en curs. Unauto VTC Catalunya ha aprovat un calendari de mobilitzacions que inclou una aturada total el 3 de març de 8 a 12 del matí, l'hora durant la qual van arribant els expositors i visitants al Mobile World Congress, i una marxa lenta dimarts 11 de març, com ha explicat a ON ECONOMIA Marc Jussen, portaveu de la patronal.
La ciutat espera acollir 100.000 visitants en un Mobile de rècord i l'aturada de fins a 3.000 vehicles d'aplicacions com Uber, Bolt o Cabify pot amenaçar la seva mobilitat, ja que deixarà els prop de 10.000 taxistes de l'àrea metropolitana amb tota la càrrega de transports fins al recinte de la Fira, a més dels altres desplaçaments que es donin a la ciutat.
Jussen assegura que "Tito Álvarez i el sector del taxi dicten les lleis. No pot ser que es regulin a si mateix i a la seva competència", i denuncia l'esborrany que el propi Álvarez ha pujat a les xarxes, que impediria als cotxes de VTC (Vehicle de Transport amb Conductor) fer recorreguts dins de l'àrea metropolitana. "Els trajectes cap enfora de l'AMB representen tan sols un 1% de la nostra activitat", ha dit Jussen.
La convocatòria d'aturada i mobilitzacions arriba després que el departament de Territori, en contactes amb el sector, els hagi transmès la seva intenció "que no quedin VTC, només taxis", ha denunciat Unauto. El Govern està duent a terme la nova llei de VTC, que la patronal considera que és molt perjudicial per al sector. I així ho ha expressat també públicament el mateix Tito Álvarez.
Jussen demana que "el sector sigui escoltat", perquè les reunions que han tingut amb representants de Territori "no han servit per a res". "Ni tan sols demanem que hi hagi més llicències, sinó que les 3.000 que existeixen actualment puguin operar amb un marc jurídic estable perquè els autònoms que han comprat llicències treballin amb tranquil·litat", afegeix el portaveu, que ha expressat el seu malestar en una carta oberta.
"No volem, com diuen, una liberalització del sector, però sí que si hi ha una òbvia falta de cotxes, almenys es mantingui així", lamenta Jussen, que veu que el seu sector pot estar "condemnat a la il·legalitat" si s'aprova la nova normativa.
El sector denuncia que la ràtio de taxis i VTC a Barcelona és molt inferior al d'altres grans ciutats europees, amb tan sols 3,4 llicències per cada 1.000 habitants, pels 5,5 de París, els 8,3 de Lisboa, els 8,5 d'Amsterdam o els 11,9 de Londres. Supera, això sí, a la ràtio de Madrid, que és de 2,8 llicències per cada 1.000 habitants.
Els dies del MWC són els de més treball per als vehicles de transport amb conductor, que amb la llei catalana, aquí no poden ser utilitzats com un taxi, sinó que s'han de demanar amb temps. El fet que centenars d'empreses de tot el món vinguin a Barcelona per participar o visitar el Mobile World Congress, fa que contractin VTC o flotes per desplaçar-se de l'hotel a la Fira de Barcelona.
A més de l'aturada durant el MWC, el sector convocarà una marxa lenta el dia 11, a una hora encara per concretar. "Estem molt preocupats, perquè representem a més de la meitat dels afiliats de VTC i la nova llei no millora el problema, sinó que l'empitjora. Només cal veure les cues que ja tenim a Sants i altres punts de la ciutat", defensa Jussen.
El portaveu del sector lamenta que "el decret Ábalos de 2018 va transferir a les comunitats autònomes la competència i Catalunya no ha regulat". Però "el taxi és l'arquitecte" de la llei que està per arribar, denúncia. "El mateix Tito Álvarez es vanta que va fer alcaldes a Colau i després a Collboni a Barcelona", alerta Jussen, que acusa Tito Álvarez de marcar la Guàrdia Urbana el camí per dur a terme "persecucions de VTC que deriven en multes que més tard es recorren i es guanyen". "Només ho fan per causar el dany en el moment", sentència.