La Xina vol que la Unió Europea (UE) no arribi a aplicar els aranzels sobre la importació dels vehicles elèctrics fabricats en el gegant asiàtic abans de la seva entrada en vigor el pròxim 4 de juliol mentre anuncien converses entre els blocs per provar de reduir les friccions comercials. Segons mitjans locals, el Govern de Xi Jinping ha demanat repetidament que Brussel·les cancel·li l'aplicació dels aranzels, expressant alhora la seva voluntat de negociació per evitar un nou front comercial com l'obert amb els Estats Units des de l'època del Govern de Donald Trump.

De moment, després d'una trucada aquest cap de setmana passat entre el comissari de Comerç de la UE, Valdis Dombrovskis, i el ministre de Comerç de la Xina, ambdós territoris van acordar deixar les portes "obertes" per a la discussió. En la mateixa direcció va parlar el ministre d'Economia d'Alemanya, Robert Habeck, que va subratllar dissabte des de la Xina que aquests aranzels no han de ser percebuts com una mesura punitiva. El sector d'automoció està dividida amb la mesura.

"És important comprendre que no són aranzels punitius (...). L'objectiu és aconseguir criteris comuns per a l'accés al mercat", ha argumentat. "No existeix la possibilitat que els aranzels preliminars se suprimeixin abans del 4 de juliol llevat que la Xina faci front a totes les qüestions que els europeus hem denunciat", ha comentat el director executiu de la Cambra de Comerç d'Alemanya a la Xina, Maximilian Butek insistint en el missatge que va deixar caure a començaments de la setmana passada la Comissió Europea des d'on van demanar a Pequín "de ser eficaços" a abordar les subvencions "perjudicials".

Proteccionisme Occidental

La Comissió Europea va anunciar a començaments del mes de juny l'aplicació d'aranzels de fins i tot 48% per a les importacions d'alguns vehicles elèctrics procedents de la Xina. En el dia d'avui, les autoritats xineses únicament han anunciat una investigació similar sobre la carn de porc importada dels països comunitaris encara que han dit que defensaran les seves empreses si Europa manté la seva posició.

Així mateix, Pequín no ha publicitat cap represàlia sobre el sector de l'automòbil, encara que l'actual aranzel d'importació d'automòbils de la Xina és del 15% i les pretensions de les marques passen per una pujada fins al 25% de l'aranzel a les importacions de vehicles de gasolina. Mesures que, en tot cas, podrien costar-li fins a 4.000 milions d'euros en intercanvis comercials a la indústria, segons l'Institut Econòmic Kiel. Per la seva part, els Estats Units aplicaran un aranzel del 100% després d'haver-lo incrementat des del 25% actual des del pròxim 1 de juliol.