La Xina va reiterar aquest dilluns el seu rebuig dels aranzels addicionals dels Estats Units i va advertir que prendrà "totes les mesures necessàries" per defensar els seus interessos davant de la intenció dels Estats Units d'elevar fins al 20% els aranzels addicionals que aplicarà als productes del país asiàtic.

Una font anònima, citada pel diari oficialista local Global Times i recollida per Efe, assegura que el govern xinès considera que "si els Estats Units persisteixen a aplicar aranzels unilaterals i oficialitza aquestes mesures, la Xina respondrà amb contramesures fermes i contundents", amb referència a la intenció dels EUA d'imposar-los a partir del 4 de març. Les possibles represàlies inclourien mesures aranzelàries i no aranzelàries, amb els productes agrícoles i alimentaris nord-americans entre els principals objectius, va indicar la font.

El 2023, els Estats Units van exportar productes per valor de 154.000 milions de dòlars a la Xina. Els principals productes que els Estats Units van exportar a la Xina van ser soja (per 15.200 milions de dòlars), petroli cru (amb 10.700 milions), i gas petroli (amb uns altres 10.300 milions), segons dades de l'Observatori de Complexitat Econòmica (OEC). Durant els últims 5 anys, les exportacions dels Estats Units a la Xina han tingut un increment a una taxa anualitzada de 2,30%, des dels 137.000 milions de 2018 als esmentats 154.000 milions de 2023.

Divendres passat, el Ministeri de Comerç xinès ja va expressar en un comunicat la seva "ferma oposició" als plans nord-americans, mentre agregava que la Xina ha declarat en "repetides ocasions" que "els aranzels unilaterals violen les normes de l'Organització Mundial del Comerç (OMC)". Les mesures anunciades per Trump "soscaven el sistema de comerç multilateral", segons va afirmar el portaveu del Ministeri d'Exteriors, Lin Jian, en roda de premsa. Aquesta va ser la resposta al president nord-americà, Donald Trump, que es va comprometre la setmana passada a imposar un 10% addicional de gravàmens per a la Xina -ja havia anunciat un 10% anteriorment- en considerar que ha fet esforços insuficients per combatre l'entrada de fentanil als EUA

La Xina també ha advertit aquest dilluns que "intentar desacreditar i confrontar la Xina no portarà cap benefici a les relacions bilaterals" i ha instat els EUA a tornar al "camí correcte del diàleg i la cooperació basada en el respecte mutu". "Una mentida, per moltes vegades que es repeteixi, mai no es convertirà en veritat", va concloure el portaveu de la Cancelleria.

El Ministeri de Comerç xinès va defensar que "la Xina és un dels països amb les polítiques de control de drogues més estrictes i exhaustives del món" i que ha cooperat activament en aquesta matèria amb tots els països del món "inclosos els Estats Units". Pequín va respondre el mes passat a la primera tanda d'aranzels de Trump amb una tarifa del 10% al 15% a certs productes nord-americans, a més de nous controls a les exportacions de minerals clau i una investigació contra el gegant tecnològic nord-americà Google.