El Govern de Xi Jinping va subsidiar amb més de 215.000 milions d'euros els fabricants d'automòbils xinesos perquè acceleressin els seus plans d'expansió i transformació a la mobilitat elèctrica entre 2009 i 2023, segons un informe publicat pel Centre d'Estudis Estratègics i Internacionals (CSIS, per les seves sigles en anglès). D'acord amb les conclusions del document, la despesa es va triplicar entre 2018 i 2020 i va tornar a augmentar des de 2021, després que durant la primera part del període, és a dir, fins a 2017, l'Executiu xinès només injectés més de 6.301 milions d'euros.

La major part d'aquests ajuts van arribar en forma d'exempcions a impostos sobre les vendes, i la resta es reparteixen entre altres mesures empreses pel govern nacional com a descomptes nacionals a compradors, finançament en infraestructura o adquisició dels cotxes per part de les mateixes administracions públiques. Tanmateix, l'informe també admet que els càlculs són "molt conservadors", ja que no s'inclouen alguns programes d'ajuda empresos per governs locals, com els de Shanghai i Shenzhen, on s'han creat mecanismes de reembors per encoratjar els particulars a canviar el seu cotxe de combustió per un d'elèctric.

Tampoc no inclouen aquestes estimacions els subsidis per a alguns dels sectors de la cadena de subministrament, incloses les empreses mineres i processadors de matèries primeres, productors de químics i fabricants de bateries.

15 anys de suport regulador

En els últims comptes del fabricant xinès de bateries CATL, que ostenta gairebé un 40% de quota de mercat en l'àmbit mundial, es recull que els subsidis governamentals que ha rebut han augmentat des de 76,7 milions de dòlars (més de 71 milions d'euros) el 2018 fins als 809,2 milions de dòlars (756,53 milions d'euros) el 2023. D'aquesta manera, defensa el CSIS que alguns socis comercials de la Xina, com els Estats Units i la Unió Europea, podrien denunciar més de 15 anys de suport regulador i financer sostingut als fabricants xinesos que han fet més difícil als seus competidors estrangers poder batre les seves ofertes.

D'altra banda, hi ha 200 productors de vehicles elèctrics a la Xina que en conjunt han creat molta més capacitat de la que el mercat intern pot suportar, la qual cosa ha portat a un augment dels inventaris. Segons l'Agència Internacional d'Energia (AIE), el 2023 "la Xina va utilitzar menys del 40% de la seva producció màxima de bateries, i la capacitat de fabricació instal·lada de material actiu de càtodes i ànodes va ser gairebé 4 i 9 vegades major que la demanda mundial d'aquests components el 2023". I malgrat això, molt pocs productors de cotxes elèctrics i de bateries són rendibles. En qualsevol cas, també s'apunta que els subsidis per vehicle s'han reduït des dels 13.860 dòlars (gairebé 13.000 euros) per vehicle a uns 4.600 (més de 4.300 euros).

"Durant molts anys, les empreses automotrius xineses es van llanguir molt per darrere de les que marcaven tendències globals a Europa, Àsia Oriental i Amèrica del Nord. Però les empreses xineses han reduït la bretxa als automòbils en general i han avançat als vehicles elèctrics", ha sentenciat l'informe.

Aranzels

La Comissió Europea va anunciar a començaments del mes de juny l'aplicació d'aranzels de fins al 48% per a les importacions d'alguns vehicles elèctrics procedents de la Xina. En cas de no assolir una solució abans, l'entrada en vigor dels aranzels es produirà aquest pròxim 4 de juliol. De moment, les autoritats xineses han anunciat una investigació similar sobre la carn de porc importada dels països comunitaris.

Pequín no ha publicitat cap represàlia sobre el sector, encara que l'actual aranzel d'importació d'automòbils de la Xina és del 15% i les pretensions de les marques passen per una pujada fins al 25% de l'aranzel a les importacions de vehicles de gasolina. Mesures que, en tot cas, podrien costar-li fins a 4.000 milions d'euros en intercanvis comercials a la indústria, segons l'Institut Econòmic Kiel. Per la seva part, els Estats Units aplicaran uns aranzels del 100% després d'haver-lo incrementat des del 25% actual des del pròxim 1 de juliol.