El mercat europeu és un gran atractiu per la Xina i, de fet, en termes geopolítics, encara aquests interessos marquen les agendes del president Xi Jinping que governa com a estat per damunt de totes les empreses xineses. Per això, el posicionament en la guerra d'Ucraïna al costat de Vladimir Putin ha estat, però de forma discreta; i busquen fórmules amigables teixint nous ponts de connexió com, a tall d'exemple, la previsió d'afegir més viatges en avió des de Barcelona fins a aquest país.
L'any xinès
Amb el tancament anual de les matriculacions a Espanya, es confirma que el 2023 ha estat l'any xinès. De fet, el seu gran atractiu se centra en els turismes i, especialment, en la marca MG. L'empresa matriu de MG és SAIC Motor (Xangai Automobile Industry Corporation). SAIC Motor és el setè fabricant d'automòbils més gran del món i va ser el primer grup automobilístic a la Xina amb vendes anuals superiors als 7 milions d'unitats.
Les empreses d'automoció afiliades a SAIC Motor inclouen Morris Garages (MG), Roewe i Maxus, així com SAIC Volkswagen i SAIC-GM entre d'altres. El passat mes de desembre, el model MG ZS va ser el més venut amb 2.563 unitats, per davant del rei en el còmput anual, el Dacia Sandero, que en va obtenir 2.289.
L'auge d'MG a casa nostra és vist com una oportunitat pels distribuïdos d'arreu del país que volen adaptar-se als canvis i els requeriments del públic, però també hi ha amenaces com l'encaix d'aquests amb un producte que ve aranzelat fruit del que estipula la Unió Europea des de Brussel·les o com la seva política de preus pot fer una competència massa forta a d'altres marques amb la qual la distribució també hi aposta de forma ferma. A tall d'exemple, la patronal catalana Fecavem treballa per fer una sessió dels seus Automobile Talks dedicada, precisament, a aquesta irrupció. El creixement d'MG també té una altra gran peculiaritat: s'ha produït en poc més de sis mesos, basat en una estratègia del boca orella, de convicció de preus (14.690 el model més venut de la companyia a Espanya) i amb una ínfima aposta en el terreny publicitari.
Malgrat tot, aquesta mena d'sprint final que ha fet l'ha situat amb el ja citat model MG ZS com el quart turisme més venut de l'any 2023, amb 19.818 cotxes matriculats. Un èxit notori del seu model específic ja que com a marca, MG, encara no se situa entre les deu primeres més venudes i, a diferència d'altres com Toyota, encara li falta diversificar els seus models per poder ser més competitiva. Per no ser flor d'un estiu, la xinesa vol llançar tres models nous per aquest 2024 que seran híbrids no endollables, cosa que representa una novetat en la gamma MG actual, que se centra en els cotxes elèctrics, de combustió i híbrids endollables.
La Xina es vol vendre com un soci fiable
L'actual consulat xinès a Barcelona, en la seva última trobada abans de festes de forma privada a Barcelona, va admetre que les relacions entre la Xina i la Unió Europea "tenen importància estratègica i influència global i afecten la pau, l'estabilitat i la prosperitat mundials". I va afegir que "la cooperació entre ambdós és mútuament benèfica" lamentant que la "Comissió Europea va anunciar el llançament d'una investigació de antisubvencions sobre els vehicles elèctrics xinesos. La Xina sempre s'ha oposat a totes les formes de proteccionisme comercial. La mesura que serà presa per la UE no és favorable per a l'estabilitat de les cadenes industrials i de subministrament globals d'automòbils ni correspon als interessos de cap part. Reduir les discrepàncies a través del diàleg i la negociació és una experiència important per a les relacions".
Per això, recorden que la Xina vol ser "un soci fiable, però també indispensable per Europa per resoldre els problemes pendents als quals s'enfronta".