La multinacional xinesa Envision Energy i el fabricant Seat s'han adjudicat 300 milions i 47,7 milions d'euros, respectivament, de la línia d'ajuts per a la fabricació de bateries, inclosa en la segona convocatòria del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat (VEC). Segons l'última resolució del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, es tracta dels dos projectes que han rebut un volum d'ajuts públics més gran dels deu autoritzats fins ara.

El gegant asiàtic Envision ha captat 300 milions d'euros per aixecar la gigafactoria de bateries de Navalmoral de la Mata, a Càceres, un projecte que es va quedar fora de la primera convocatòria del PERTE VEC. Concretament, es tracta d'una subvenció valorada en 200 milions d'euros i un préstec de 100 milions, sobre un pressupost finançable de 1.312 milions.

Després de quedar-se fora de la primera convocatòria, la companyia, que preveu invertir 2.500 milions d'euros en aquest projecte, va rebre ajuts a través dels Incentius Regionals i del Fons de Suport a la Indústria, en espera de la resolució del PERTE VEC II.

Per la seva part, el fabricant Seat s'ha adjudicat una subvenció de 47,7 milions d'euros per desenvolupar una nova línia d'acoblament de bateries a la seva fàbrica de Martorell (Barcelona). El termini per sol·licitar els ajuts de l'última convocatòria del PERTE del Vehicle Elèctric i Connectat (VEC) finalitza aquest divendres, a mitjanit, en meitat de l'optimisme del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, que celebra el "bon ritme" a l'hora de gestionar i tramitar els expedients.

322 milions d'euros repartits de la línia de bateries

Fins ara, el govern espanyol ha repartit 322 milions d'euros de la línia de bateries, repartits entre el fabricant Ford (37,6 milions), Basquevolt (14,7 milions d'euros), Gestamp (12,6 milions en dos projectes), Renault (3,4 milions en dos projectes), Global Laser Araba (4 milions), Beeclycle Reuse & Recycling (1,6 milions), Envision (300 milions) i Seat (els esmentats 47,7 milions d'euros).

Aquesta primera línia del PERTE VEC II, dirigida a incentivar la inversió en capacitat de producció industrial de bateries destinades al vehicle elèctric, els seus components essencials i la producció o recuperació de matèries primeres fonamentals necessàries, compta amb un pressupost de 837 milions d'euros (550 milions d'euros en forma de subvenció i els altres 287 milions d'euros com a préstec).

260 projectes presentats

Després d'aquestes primeres adjudicacions, encara queden disponibles 415,4 milions d'euros, dels quals 228,4 milions corresponen a subvencions i 187 milions a préstecs. En aquest sentit, s'ha establert una segona línia d'ajuts per fomentar la realització de plans d'inversió dins de la cadena de valor del vehicle elèctric i connectat, amb un pressupost de 559 milions d'euros.

D'acord amb dades del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme, fins a la setmana passada, 139 empreses havien presentat 260 projectes a les dues línies, els quals mobilitzarien uns 7.500 milions d'euros.