L'adjudicació de la gestió dels terrenys de Nissan a la Zona Franca és el tret de sortida que esperaven ansiosament els 1.400 extreballadors de Nissan per sortir de la situació d'atur, en què estan des de fa més d'un any. L'acord a què han arribat els dos socis del projecte de reindustrialització, l'industrial D-Hub d'electromobilitat i el logístic Goodman, per redistribuir els espais fabrils i que ha permès que el Consorci de la Zona Franca de Barcelona donés llum verda perquè es dugui a terme la seva adequació és, alhora, l'element imprescindible perquè les empreses que han impulsat el hub, les catalanes QEV Technologies i BTech, tinguin via lliure per començar a produir i a contractar el personal.
La reacció de les empreses i els sindicats no s'ha fet esperar ni 24 hores: aquest dijous s'han convocat a una primera reunió per establir el calendari i periodificar la incorporació dels treballadors. En aquesta trobada s'abordarà el futur laboral d'uns 1.200 empleats, i els sindicats reclamen que se'ls donin garanties que això serà així, tenint en compte que QEV Technologies i BTech s'establiran a la Zona Franca de manera progressiva, seguint els seus plans de desenvolupament de negoci. Per tant, en el primer any, és a dir, aquest 2023, el compromís que ja van assolir amb els sindicats és per recol·locar uns 600 empleats.
Nissan va acomiadar els 1.400 treballadors que tenia a les tres plantes de producció establertes a Catalunya -Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca-, uns 800 dels quals es van poder acollir a un pla de prejubilacions i la resta a percebre la prestació per desocupació. Dels 1.300 restants, un centenar d'ells tindran un lloc de treball en el fabricant de motocicletes elèctriques Silence, que ja ocupa una part de la superfície de Zona Franca, on preveu iniciar la producció del seu primer cotxe elèctric urbà. De fet, aquesta marca ja ha contractat a una seixantena d'antics treballadors de Nissan per començar el trasllat de part de la producció que té a Sant Boi de Llobregat.
Els sindicats es mostren esperançats, però també expectants i reclamen que, en funció de com es desenvolupin les negociacions amb el D-Hub d'eletromobilitat, la Generalitat dissenyi un pla de recol·locacions i sortides professionals que garanteixin feina per a tot el col·lectiu d'afectats de la sortida de Nissan de Catalunya, que es va produir el desembre de 2021. En aquest sentit, l'organització Sigen-USOC han demanat "accelerar i maximitzar" les contractacions per "recuperar el temps perdut" en el procés de reindustrialització, segons informa ACN. Els sindicats han recordat que els treballadors han hagut d'esperar dos anys, durant els quals s'han anat esgotant les prestacions d'atur, a saber el substitut de la companyia nipona, que tenia relació amb Catalunya des del 1979. A partir d'ara han remarcat que treballaran per recol·locar la major part de la plantilla. Fonts de CCOO, valoren que s'hagi aconseguit "arribar a bon port", però insisteixen en el fet que ha estat un procés amb "molts interessos".
En paral·lel queda el projecte de Chery. La multinacional xinesa busca un lloc on ubicar-se a Europa per engegar una producció dels seus vehicles electrificats. Malgrat que el seu interès rau posterior als terminis marcats per entrar en aquests terrenys, sí han mantingut reunions amb el Departament d'Empresa i Treball i el seu conseller, Roger Torrent, per estudiar la viabilitat del projecte que podria ser a la Zona Franca, però també en un altre punt ben connectat per infraestructures amb el mar. De moment, els xinesos han de donar una resposta i des de Catalunya, si es tanqués, veure la seva concordança. Malgrat tot, l'interès continua vigent i tot està obert per decidir en les properes setmanes.
El passat 28 de novembre, van signar un conveni de col·laboració amb Foment del Treball, al capdavant el president Josep Sánchez Llibre, i el president de la Unió Patronal Metal·lúrgica i la patronal catalana de l'automoció, Fecavem, Jaume Roura i Calls amb els representants d'aquesta multinacional. La trobada arribava després d'unes visites prèvies d'una delegació de Chery a altres ciutats d'Alemanya, Itàlia o els Països Baixos. L'aposta que persegueixen és tancar un acord més a curt que llarg termini i també busquen bona sintonia amb l'administració i l'entesa de tots els representants institucionals. Les primeres informacions facilitades des de l'entorn de la patronal apunten que la firma xinesa valoraria la possibilitat d'establir una factoria amb la previsió d'acoblar uns 300.000 vehicles a l'any mitjançant una plantilla de 1.500 treballadors.