La cadena de fleques amb cafeteria 365 Obrador opera des de fa uns mesos amb la segona marca Valls&Co, a través d'un dels seus franquiciats, com a pas previ per treballar nous conceptes d'oferta dins la restauració i poder atraure clienteles diferents. El projecte "encara no està definit" però s'adreçarà a un perfil de client diferent i generarà uns marges més elevats per consumició, assegura el director general del grup, Agustí Tena, que té clar que calen bones ubicacions urbanes perquè els establiments funcionin. 

En part, la marca Valls&Co va sorgir per aquesta circumstància. Els dos establiments que estan oberts a Barcelona -en concret al barri de les Corts i a Gràcia- són botigues on hi havia una fleca amb cafeteria 365 Obrador que es va traslladar a un nou local, situat a una certa proximitat, per guanyar superfície. Però "no volíem perdre la ubicació inicial perquè era també molt bona i menys encara deixar-la lliure amb el risc que l'agafés una altra cadena de fleques amb cafeteria", concreta Agustí Tena. Per això van arribar a un acord amb el franquiciat. Tena té clar que les botigues, "si fan cantonada o estan en un xamfrà" tenen més flux de clients i, per això, estan molt buscades dins del sector del comerç, en general. 

El director general de 365 Obrador, membre de la segona generació d'aquesta empresa familiar, vol explorar noves propostes "que tinguin identitat pròpia", més enllà de la fleca de barri i la cafeteria de proximitat. Entre altres coses, perquè el model actual de l'ensenya 365 Obrador ja està consolidat i segueix la seva expansió. "L'important és que el producte és artesà i tenim un negoci molt transversal que ens permet servir esmorzars o berenars i, fins i tot, resoldre algun dinar amb els entrepans i les amanides", afegeix. Són locals on hi ha clients recurrents que resideixen al barri i que busquen proximitat i comoditat.

Per a aquest any, 365 Obrador té prevista l'obertura de 28 locals, que se sumaran als 183 establiments que ja té en funcionament a Catalunya, principalment a Barcelona ciutat. La companyia intenta que, any a any, el nombre de botigues pròpies vagi creixent més que les franquiciades, malgrat que reconeix que la feina dels seus col·laboradors franquiciats ha estat bàsica per al seu creixement. Amb una mitjana de 30 obertures cada any. 

El grup va facturar 120 milions el 2023, una xifra que preveuen que creixi aquest any prop d'un 25% en el pitjor dels casos, gràcies a l'expansió. Entre les noves obertures destaca per enguany l'entrada a la capital espanyola, Madrid. L'empresa està buscant també la millor ubicació i valora com adaptar l'oferta als hàbits del consumidor madrileny. 

A Catalunya el creixement demana obrir més locals i buscar nous municipis. De fet, una de les apostes d'aquest any és arribar a Lleida capital, amb una o dues botigues, perquè encara no estan presents en aquella demarcació. Sí que tenen presència a Figueres, Calella o Girona capital i, cap a les terres de Tarragona, fa poques setmanes que han obert a Salou. Però el gruix de la xarxa està a Barcelona i la seva àrea d'influència i les dues comarques del Vallès. 

La cadena, fundada el 1999 per Juan Antonio Tena i Emília Castro, ofereix dos models de negoci distintius: botigues de pa amb cafeteria abastides diàriament des de l'obrador central de l'Hospitalet de Llobregat, i establiments amb obrador propi on s'elaboren diàriament els productes frescos. Per afrontar el creixement dels pròxims anys, la cadena està construint un nou obrador, també a l'Hospitalet, amb una inversió de 5 milions d'euros. La plantilla la formen 1.300 empleats, entre directes i indirectes, distribuïts entre les botigues pròpies i franquiciades. Del total, unes 160 persones treballen a l'obrador i 70 a oficines.

Estrictes amb la plantilla

Agustí Tena admet que la competència és significativa en el sector, però que es guanya "per producte i per servei". Per això "tenim molta cura en la selecció de personal", defensa i concreta que l'empresa "és estricta" amb els seus treballadors, alhora que "complidora" amb les condicions laborals, "estant per sobre de les pràctiques del sector". "Intentem ser molt flexibles amb les demandes dels treballadors que, tractant-se d'un negoci que té obert tots els dies de l'any, s'han d'establir i respectar torns, dies de descans...", concreta.

Puntualitza que, tot i això, la realitat del dia a dia demana també flexibilitat per part dels treballadors. Diàriament, s'han de cobrir baixes mèdiques d'última hora o absències justificades. Això fa que s'hagi de tenir una rotació de personal permanentment. Aquesta complexitat és un dels motius pels quals en el sector hi ha molta rotació de personal "si no hi ha una bona política de recursos humans a l'empresa", cosa que "no és el nostre cas, i per això la nostra rotació és menor que la mitjana del sector".