La cadena de forns amb cafeteria 365 Obrador no dubta que la seva expansió passa també per Madrid i ha posat la capital espanyola en el full de ruta del seu creixement. La intenció és obrir la seva primera botiga en el segon semestre d'aquest any 2024, si més no, tenir triada la localització perquè "serà un mercat complex i hem d'analitzar molt bé on cal obrir per no perdre la nostra essència d'establiment de proximitat, de barri", raona l'actual director general del grup, Agustí Tena, al capdavant de la segona generació de l'empresa, que ha agafat el relleu en el càrrec a Juan Antonio Tena, el seu pare i fundador de la cadena, juntament amb Emilia Castro. El primer local de Madrid s'inclourà en les 28 obertures que tenen previstes per al 2024 i que se sumaran als 183 establiments que ja té en funcionament a Catalunya, principalment a Barcelona ciutat. 

Tena explica que "el paladar i els hàbits de consum a Madrid són molt diferents; són més de dolç que de salat" i també hi ha diferències en els temps de consum, "allà són més d'aturar-se a les tardes a prendre una cervesa, que els matins a esmorzar". Argumenta que per això hauran de "redefinir quin tipus d'assortiment de productes presentem perquè a més a la ciutat en els darrers anys ha crescut molt aquest tipus d'establiments i l'expansió d'altres cadenes de pa artesà". Això ha fet que hi hagi locals "molt moderns i acollidors". Una màxima que també persegueix 365 Obrador per als seus punts de venda, fins a l'extrem que "si podem triem locals que estiguin en una cantonada del carrer perquè volem atraure el flux de moviment del barri, que a la gent no li costi entrar".

També per això, hi ha locals que no estan massa distants entre si i tenen entre 100 i 200 metres quadrats. "La gent no vol caminar per haver de prendre un cafè, li ha de venir de pas, perquè el que vol és comoditat i un lloc agradable, de proximitat". A cada forn que obren l'oferta és el pa, la brioixeria i els entrepans "perquè som un tipus de negoci transversal, per donar servei als clients que volen esmorzar o berenar, i també dinar". El que és el pa pròpiament dit és primordial per a les botigues, però no genera més d'un 10% o 20% del negoci, segons el local.

Entrevista Agustí Tena, director general 36503
Agustí Tena en un dels forns de la seva propietat. Foto: Carlos Baglietto.

En total, el grup va facturar 120 milions el 2023, una xifra que preveuen que creixi aquest any prop d'un 25% en el pitjor dels casos, gràcies a l'expansió. Per abastar el pla, la companyia està enllestint la construcció d'un nou obrador a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona) de 1.500 m², més del doble de l'actual, que també està al polígon Pedrosa, a tocar de la Fira Gran Via. El projecte ha suposat una inversió de 5 milions d'euros que provenen de recursos propis i d'una línia de crèdit que el 2022 van signar amb el Santander, per 10 milions d'euros i que els ha permès afrontar el creixement dels últims anys, amb la inauguració d’una mitjana de 30 establiments cada any, que inclouen els propis i els franquiciats. La intenció és potenciar més els locals propis per tenir un control de la qualitat de la marca, però sense fer-li cap lleig a les franquícies que ara mateix són el 50% de la cadena. La marca 365 Obrador no té una xifra exacta d'inversió per a les noves inauguracions perquè no totes són locals propis, però admet que posar en marxa un local té un cost d'uns 200.000 euros de mitjana.

Amb una plantilla directa i indirecta propera als 1.300 empleats distribuïts entre les botigues, unes 160 persones treballen a l'obrador i 70 a oficines. De fet, tenen franquícies perquè "es pot dir que va ser l'origen de la cadena". El meu pare tenia un obrador i una botiga al barri de la Zona Franca de Barcelona, explica Agustí Tena, i els diumenges quan s'acabava la feina havíem d'anar a dinar a un bar restaurant que estava pròxim, fins que un dia el seu amo va preguntar al meu pare: 'Jo podria canviar el negoci per vendre el que vosaltres feu?' i així es va iniciar l'expansió de les primeres botigues a Barcelona. Des de l'obrador central es distribueix el pa una gran part de les botigues, però també moltes tenen obrador propi on s'elaboren diàriament els productes frescos.

Entrevista Agustí Tena, director general 36504
Agustí Tena ha assumit la direcció general del grup, que van fundar els seus pares. Foto: Carlos Baglietto.

Arribar a Lleida i altres formats

A Catalunya el creixement demana obrir més locals i buscar nous municipis. De fet, una de les apostes d'aquest any és arribar a Lleida capital, amb una o dues botigues, perquè encara no estan presents en aquella demarcació. Sí que tenen presència a Figueres, Calella o Girona capital i, cap a les terres de Tarragona, fa poques setmanes que han obert a Salou. Però el gruix de la xarxa està a Barcelona i la seva àrea d'influència i les dues comarques del Vallès. 

Per més endavant, Agustí Tena té projectes pensats, que durà a terme probablement amb els seus dos germans. De fet, la seva germana Leonor, psicòloga de professió, ja treballa a l'àrea de recursos humans del grup. Entre les idees, ampliar l'oferta per als dinars, perquè ara és una franja que només aporta un 2% del negoci dels establiments, però que cada vegada té més demanda. 

Aprofitant les noves instal·lacions de l'obrador, el grup també potencia "sense buscar-ne un creixement exponencial" el negoci de catering per a esdeveniments particulars o d'empreses i per a festes privades. Actualment representa el 2% dels ingressos totals. "Però de moment, sabem fer el que sabem fer", considera Agustí Tena.