La cooperativa Abacus ha adquirit Ro-botica, una empresa especialitzada en la creació, distribució i implantació de solucions tecnològiques de robòtica i programació per a ús educatiu, amb un focus especial en les STEM (acrònim en anglès de ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques). La companyia, creada el 2007 a Barcelona, treballa creant continguts per a les escoles, bàsicament, de manera que ofereix els seus serveis en centres d'ensenyament en totes les etapes educatives i en diversos països.
La integració permetrà a Abacus Cooperativa aprofundir en la seva àrea de productes i continguts escolars. Incorporarà les sis persones que treballen a Ro-botica a l'equip de 26 professionals que estan a Abacus Escolar. L’objectiu és seguir innovant per afrontar les necessitats del sistema educatiu i dels nous currículums i dotar-los d’un suport complet davant dels nous entorns digitals. A més, des de Ro-botica es potenciaran les formacions destinades a capacitar els mestres en la utilització d’aquestes noves metodologies educatives.
En aquest sentit, el director general d’Abacus, Oriol Soler, declara que “l’educació té uns reptes cada vegada més grans i els mestres necessiten més suport que mai” i en aquesta direcció Abacus ha de tornar a ser una organització puntera al servei del món de l’educació.
Val a dir que l’adquisició de Ro-botica s’emmarca en l’estratègia de creixement del grup cooperatiu Abacus que té previst 16 projectes que impliquen totes les àrees en què s’ha reorganitzat la cooperativa dins del pla AbacusNext, en què la cooperativa invertirà 30 milions d’euros entre el 2023 i el 2027. La xifra d’ingressos de la cooperativa està al voltant dels 100 milions d’euros, amb més de 700 socis de treball i 48 botigues a Catalunya, València i Balears. En aquest mateix pla, per a l’àrea escolar ja es va anunciar que es consolidaria el servei a les escoles i es desenvoluparia una productora de continguts STEAM i robòtica educativa, a més d’un mitjà de comunicació multilingüe Habilis, que ja s’ha posat en marxa i que està especialitzat en continguts STEAM amb l’objectiu de crear els continguts que la comunitat educativa necessita avui en dia.
Amb Ro-botica, l’àrea escolar d’Abacus es reforçarà amb eines per “ajudar al desenvolupament digital i tecnològic de la societat que, a través de l’educació en l’àmbit científic i tecnològic i l’alfabetització STEAM, ha de permetre una educació inclusiva, equitativa i de qualitat”, segons ha expressat el director general de Ro-botica, Francesc Farrés.
L’executiu ha insistit en el fet que l’àmbit d’actuació de Ro-botica va més enllà del món educatiu pròpiament dit perquè la companyia també treballa per a les administracions públiques i entitats i institucions. Farrés, explica que la seva funció és “humanitzar la programació, l’electrònica i donar vida als robots potenciant els aprenentatges significatius i vivencials, i estimulant la proactivitat a totes les experiències”.
El pla estratègic d’Abacus Cooperativa per als cinc anys vinents s’ha posat en marxa a finals de 2022. Dels 30 milions d’inversió previstos, per àrees, el repartiment previst és el següent: el detall de la inversió contempla destinar 10 milions d’euros a sistemes i digitalització; 3 milions d’euros a la modernització de les botigues; 3 milions més a millorar la logística; 5 milions en la creació de continguts; 5 milions a la nova plataforma audiovisual; 4 milions en l’adquisició de béns actius immobiliaris i en projectes d’energia renovables d’autoconsum.
El control total del grup de cultura TresC
La integració de Ro-botica seria la segona operació que el grup de cultura Abacus realitza dins del pla estratègic. La primera es va fer a finals de l’any passat quan va assolir la totalitat del capital del grup de cultura TresC del que ja n’era accionista. Abacus ja formava part de l’accionariat del projecte, amb Focus, Bitó, Magma Cultura, Grup 62, El Periódico i la Federació Llull. La proposta que ara fa Abacus és “escalar el projecte” per tal de fer-lo més útil a la societat com a eina d’accés de continguts culturals de qualitat.
En el moment de tancar l’operació, Oriol Soler va manifestar que el TresC manté una comunitat fidel i que amb la seva incorporació total a Abacus s’actualitzaria la seva proposta de valor i el model per eixamplar la comunitat. La previsió era començar a introduir-hi novetats a partir de la segona meitat de l’any 2023.
La plataforma TresC va néixer el dia de Sant Jordi de 2006 com una iniciativa de Focus i altres organitzacions, fundacions i mitjans de comunicació, per fomentar l’accés a la cultura a Catalunya. Els socis del TresC tenen accés a espectacles i propostes culturals exclusives arreu del país amb descomptes i promocions especials. Alhora, el TresC també funciona com a plataforma de comunicació multimèdia perquè els agents culturals puguin promocionar les seves activitats i incentivar la venda d’entrades.