Abertis estima que la nova taxa imposada pel govern francès sobre els beneficis de les concessionàries d'infraestructures li suposarà un impacte de 80 milions d'euros i ja ha avançat la seva intenció de recórrer judicialment aquesta mesura si no hi ha una compensació.

La concessionària de carreteres que lidera Francisco José Aljaro no es mostra en contra d'aquesta taxa, però entén que ha de ser compensada amb algun tipus de mecanisme, segons ha assenyalat la companyia.

A més, Abertis confia a arribar a un acord amb el govern argentí que lidera Javier Milei sobre la disputa que manté respecte a les seves dues concessions al país, en les quals té una participació del 30%, ja que considera que no se li ha pagat l'increment de tarifes pactat al contracte.

Encara que Abertis ha activat un arbitratge en el Ciadi per aquests projectes -valorats en el seu conjunt en 750 milions de dòlars- espera que aquesta qüestió es resolgui abans i proposa com a solució un increment del termini de la concessió i una pujada de tarifes que formularan, quan tinguin oportunitat, al nou executiu argentí.

Noves oportunitats de creixement per a 2024

Després de tancar un 2023 en el qual s'han materialitzat per primera vegada en un any tres nous projectes, la companyia estudia per a 2024 nous projectes amb la vista posada a Austràlia, Estats Units, Canadà, Regne Unit o Europa Occidental, encara que també té al radar l'Índia.

Abertis està immersa en el procés per entrar a l'autopista australiana de peatge Eastlink de Melbourne, operació que està en marxa i que encara s'ha de definir en quin percentatge. Si finalment està al voltant del 50%, pujaria a 1.000 milions, però si és del 80%, la concessionària espanyola preveu anar amb un soci.

També estudia amb atenció Xile, on és possible que es relicitin les concessions que té en cartera. Poden donar-se noves oportunitats després de la sortida d'algunes companyies concessionàries d'aquests projectes, sempre que això li reporti la majoria del capital.

Així mateix, estudia presentar-se una altra vegada al procés que podria obrir el govern italià per ampliar la seva concessió quan aquesta venci el 2026. Encara que no té un acord de preferència sobre els actius que puguin vendre els seus accionistes Mundys i ACS, si són participacions de control Abertis les podria estudiar.

El que té clar és que no està ara mateix sobre la taula realitzar cap desinversió sinó créixer amb nous projectes i culminar la integració de les noves concessions adquirides.

Pujada dels peatges del 4% a Espanya

Per a 2024, Abertis calcula que els peatges de les autopistes haurien de pujar entorn del 4% tenint en compte l'IPC, pujada menor a la d'aquest any, tot i que encara s'ha de definir quina part del percentatge que actualment paga el Ministeri de Transports es pot transferir, bé als usuaris o a la concessionària.

En el cas d'Espanya, el que no sembla probable és que es vagi a abordar la implantació de peatges a les autovies o la relicitació de les concessions que han anat vencent.

Respecte al plet que té obert amb l'Administració per la AP7 entre Tarragona i la Junquera -que va vèncer l'agost de 2021- calcula que hi podria haver novetats en el primer semestre de 2024. Abertis reclama més de 4.000 milions després de la caiguda dels trànsits i les inversions realitzades.