Abertis segueix sent la gallina dels ous d’or per Mundys, la nova ensenya del holding de la família Benetton, i l’imperi de Florentino Pérez. Si ja en els últims exercicis s’ha erigit en una de les principals fonts de beneficis per als seus accionistes, enguany creix en dos dígits. La novetat és que l’Estat espanyol està sent un dels mercats protagonistes després de dos anys amb el negoci a la baixa per la pèrdua de concessions a conseqüència de la política del govern de Pedro Sánchez de no prorrogar els contractes de l’AP-7 i l’AP-2 i del de Pere Aragonès de fer el mateix amb la C-32 i la C-33.

La concessionària catalana participada per Mundys, ACS i Hochtief va tancar el tercer trimestre de l’any amb uns ingressos de 4.199 milions d’euros, un 10,5% més que en el mateix període de l’any passat, i un ebitda –benefici brut d'explotació, que s’utilitza per veure la salut del negoci d’una empresa– de 2.940 milions, un 12,9% més. França segueix sent la joia de la corona d’Abertis, amb el 36% del seu ebitda, però s’ha estancat, amb una pujada del 3%, mentre a mercats emergents com Brasil, Mèxic i Puerto Rico, es disparen més del 20%.

L’Estat espanyol sorprèn aquest 2023 en haver-se situat en aquest grup capdavanter, amb un increment de l’ebitda del 21%, fins als 370 milions. De fet, Espanya ha recuperat força dins Abertis i suposa el 13% del seu benefici brut, només per darrere de França i Mèxic (15%) i un punt per sobre de Xile i dos del Brasil. L’any passat, els ingressos i l’ebitda de la companyia que dirigeix José Aljaro va caure més d’un 40% per la fi dels peatges de l’AP-7 des de Cambrils fins a la frontera amb França i de l’AP-2.

Abertis incrementa un 26% les inversions, de les que més de la meitat són al Brasil

Aquest any, amb aquest pèrdua ja consolidada, i la de l’AP-7 sud, que va perdre el 31 de desembre del 2020, els números d’Abertis a l’Estat revifen i, sobretot, puja la rendibilitat. Amb una millora del 16,8% dels ingressos, els beneficis s’eleven el 21%, el que indica que l’empresa és més eficient. De fet, amb una facturació de 451 milions de gener a setembre, l’ebitda és de 370 milions, i per això més de vuit de cada deu euros que entren van directament a beneficis. I això que el trànsit a les autopistes gestionades per l’empresa catalana només puja un 1%.

Les causes d’aquesta alta rendibilitat del negoci d’Abertis a l’Estat espanyol són, per una banda, unes despeses controlades, ja que després de l’aprimament del negoci per la fi dels contractes de concessió, tant l’estructura com el personal per al cobrament dels peatges ha quedat reduït. Per l’altra, les inversions també són minses, ja que no hi ha millores previstes, ni n’hi haurà, ja que les concessions no es prorrogaran, i les de manteniment també han minvat en tenir menys autopistes en gestió. A més, el deute vinculat a Autopistas, la seva filial a Espanya, és petit i no comporta costos financers significatius.

Més enllà d’Espanya, els resultats de la multinacional presidida per Juan Santamaría, mà dreta de Florentino Pérez a ACS, són positius impulsats també per Brasil i Mèxic. Al país carioca, a més, hi concentra més de la meitat de les seves inversions fins al tercer trimestre: 361 milions dels 630 que porta acumulats a tots els mercats, un 26% més que en els primers nou mesos de l’any passat.

El deute, l'assignatura pendent d'Abertis

El que pràcticament no evoluciona, i és una mala notícia per Abertis perquè és elevat, és el deute: a 30 de setembre, la companyia devia 21.843 milions d’euros, pràcticament la mateixa xifra que a tancament del 2022. La part bona és que enguany només li manca el retorn de 200 milions i el 2024, els venciments són de només 2.100 milions d’euros. Els anys on la concessionària haurà de fer el seu gran esforç financer serà el 2025 i 2026, amb més de 8.000 milions en total. El cost mitjà del deute d’Abertis és del 4,6%.

Tot i l’elevat deute, no sembla que el vagi a reduir el pròxim any, ja que la multinacional ha decidit anar de compres per créixer a l’exterior i fa dues setmanes va anunciar que ha guanyat el concurs per gestionar quatre autopistes a Puerto Rico per 2.700 milions d’euros. A més a més, té un acord amb ACS per comprar-li el 56% de la seva autopista SH-288 de Houston, a l’estat estatunidenc de Texas.