L’aposta d’Abertis pel creixement dona fruits. La concessionària catalana s’ha imposat a Sacyr i s’ha fet amb la gestió de quatre autopistes a Puerto Rico per 2.850 milions de dòlars, gairebé 2.700 milions d’euros. El contracte suma 192 kilòmetres d’autopistes de peatge, que representen el 60% del tràfic a l’illa, i la gestió és per als pròxims 40 anys.
La companyia que dirigeix José Aljaro ja està present al país, però ara donarà un pas de gegant al vèncer en el concurs més gran fet al sector de les autopistes pel govern de Puerto Rico. Diverses multinacionals, així com el grup constructor i de concessions espanyol Sacyr, també havien presentat ofertes per gestionar les autopistes PR-52, PR-66, PR-20 i PR-53.
El grup controlat per Mundys –família Benetton– i ACS i Hochtief –Florentino Pérez– va decidir fa uns mesos canviar de rumb i començar a créixer incrementant el seu perímetre, però aquesta operació suposa un gran pas endavant pel seu volum y perquè consolida la seva posició en un mercat on ja tenia presència, però molt més modesta.
Els Benetton i Florentino Pérez posen 1.300 milions
Per dur a terme la compra, Abertis estirarà de caixa, però també necessitarà l'aportació dels seus accionistes. Els Benetton i Florentino Pérez aportaran 1.300 milions d’euros, que aniran destinats tant a Puerto Rico com a la compra, pactada fa mesos però encara per formalitzar, del 56,8% de la SH-288 a Houston, propietat d’ACS, per 1.532 milions de dòlars, uns 1.450 milions d’euros.
Abertis gestionarà les noves autopistes de Puerto Rico a través de Metropistas, la seva filial al país, amb la qual ja gestiona la PR-22, la PR-5 i el pont Teodoro Moscoso. L’empresa que presideix Juan Santamaría preveu tancar l’operació abans de final d’any i ha destacat que la compra “incrementa l’exposició d’Abertis al mercat americà, amb línia amb la seva estratègia a llarg termini de mantenir un porfoli equilibrat, amb un mix de divises fortes com el dòlar, invertir en països amb un marc jurídic estable i mantenir la qualificació creditícia”.