La multinacional catalana AC Marca, especialitzada a la producció i comercialització de productes químics de gran consum, va tancar 2023 amb uns resultats consolidats "molt satisfactoris" que es tradueixen en unes vendes de 363 milions d'euros, un 6% més que el 2022 (345,2 milions) i un benefici net de 20,8 milions, doblant així els 9,9 milions de l'any precedent. El 58% de les vendes, uns 212 milions d'euros. Per àrees de producte, un 51% prové de les vendes de productes de la llar, un 29% de cosmètics; i el percentatge restant els generen les coles i articles per al bricolatge.

L'"excel·lent" rendiment dels centres productius de la companyia a Catalunya, en Sant Llorenç d'Hortons -dedicada a productes de neteja per a la llar i cosmètica i ceres- i de Bigues i Riells -on fabrica adhesius i productes en aerosol i cosmètics de la marca Genové- ha estat una peça fonamental en l'evolució de l'any passat, a més de la "permanent política d'optimització de la despesa", reconeix l'empresa al seu informe de gestió.

El grup AC Marca, format per la societat dominant i 22 societats dependents, va obtenir un benefici brut de 30,5 milions d'euros, sobre els 16 milions de 2022. En el cas dels negocis a Espanya, el resultat abans d'impostos es va elevar a gairebé 27,5 milions, seguit en importància per la filial a França, amb 4 milions, i la de Mèxic, que va aportar un milió al benefici brut, d'aquesta empresa familiar. Els resultats consolidats d'explotació de 2023 van arribar a 31,9 milions per sobre dels 16,4 milions de l'exercici precedent. Es pot dir que, el 2023, el perímetre empresarial de consolidació del grup es va ampliar arran de dues compres realitzades a través de la participada Laboratori Genové.

D'una banda, el desembre de 2022 Genové va adquirir el 49% del capital restant de la societat Hans Karrer, de la qual posseïa un 51% des de gener de 2019, amb un negoci implícit de 2,6 milions d'euros en el segment del tractament de la caiguda capil·lar i cura de la pell. D'altra banda, el juny de 2023, Genové va comprar el 100% de Dermena Lab, una marca de cosmètica d'origen polonès especialitzada en l'alopècia, que factura 1,6 milions.

A més, el març de 2023, també es va exercitar la compra Cebralín, a Unilever, una marca que ja tenia llicenciada i fabricava i distribuïa des de 2015.

El fabricant de marques com Norit, Sanytol Lactovit, Alex, Denenes, Orion, Avena Kinesia o Ceys -més de 30 en conjunt en productes de cura de la llar, higiene i cura personal, adhesius i bricolatge i dermocosmética de farmàcia- argumenta en el seu informe financer que "el 2023 ha estat novament un any determinat per la inestabilitat", però amb "una tendència cap a la normalització" del fort impacte que es va registrar el 2021 i 2022 en els costos de matèries primeres i envasos.

No obstant això, el president i conseller delegat del grup, Marcos Fernández García-Marca, adverteix que "els costos estan lluny de tornar a la situació anterior, per la qual cosa continua sent necessari treballar en mesures d'eficiència", recull un escrit datat el març de 2024. En el mateix, afegeix que "una part rellevant dels increments de costos que s'ha produït han quedat, ara per ara, consolidats i no s'han pogut repercutir al mercat per tal de mantenir la competitivitat dels nostres productes".

AC Marca emfatitza la guerra de preus i la forta acció promocional de la distribució com una constant, especialment al mercat espanyol, que "incideix directament en una pèrdua de valor al mercat del gran consum", circumstància que s'ha reflectit en l'evolució de totes les societats, segons consta a l'informe de gestió. "Els importants esforços per millorar la gestió de l'eficiència, així com una aposta clara per la innovació i la potenciació de les marques, ens ha permès obtenir uns resultats que hem de qualificar d'altament satisfactoris", afegeix.

Algunes de les marques que fabrica i comercialitza AC Marca

Entre Hospitalet i Madrid

El màxim executiu d'AC Marca és membre de la quarta generació de la firma que es va crear el 1922, per Antonio Marca Caricchio, per a la comercialització de tints tèxtils per a ús domèstic, amb la marca Iberia. Més tard el van seguir els insecticides Orion i, el 1944, va néixer la marca Norit, el primer detergent líquid per rentar peces delicades, que va constituir el gran salt de la companyia a Espanya. El 1985 es va obrir a la internacionalització. En l'actualitat, posseeix 12 filials i exporta més de 30 països.

AC Marca fabrica i distribueix les seves marques en 7 centres productius. Quatre d'ells a Catalunya, on també té establerta la seva seu corporativa, a l'Hospitalet de Llobregat (Barcelona). En aquestes fàbriques de Sant Llorenç d'Hortons i Bigues i Riells treballen 629 persones.

Posseeix una altra unitat fabril a Lió (França) per fabricar els tints sòlids, líquids i en tovalloletes; una altra a Hradesin, a la República Txeca, per a productes cosmètics amb alcohol i insecticides; i una tercera a l'exterior, a Naucalpan, Mèxic, per a detergents líquids i ceres. La plantilla total a l'exterior és de 462 empleats.

El 2017, en ple procés a Catalunya, AC Marca va decidir traslladar la seva seu social a Madrid, on encara la manté.

El grup manté la millora en "l'eficiència dels processos i de les fórmules i envasos a fi de consolidar la confiança dels consumidors a les seves marques i avançar en la sostenibilitat dels processos i els productes", reconeix el seu president executiu. L'estratègia de la companyia passa per tota la cadena de valor: des del desenvolupament del producte fins al seu llançament i posterior posicionament al mercat, "amb el màxim d'eficiència".

Innovació i digitalització

La innovació en el disseny i desenvolupament de productes, l'increment en les prestacions del producte per al consumidor, i la millora constant dels processos tècnics de producció són "la base de la competitivitat d'AC Marca".

La investigació i el desenvolupament requereix una inversió constant que, el 2023, ha assolit els 3,4 milions d'euros, una xifra calcada a la de 2022.

El capítol d'inversions per al conjunt de totes les societats va ser de 13 milions d'euros.