Els accionistes de Naturgy han donat llum verda aquest dimarts en la junta general a l'autoopa de 2.332 milions d'euros a 26 euros i mig per acció, amb un suport del 99% dels accionistes, per reactivar el capital flotant de la companyia, de manera que torni a ser per sobre del 15% per tornar als índexs borsaris de referència MSCI. En la mateixa junta general s'han aprovat també els comptes de 2024, el nomenament de nous consellers i el repartiment de dividends.

L'opa compta amb el suport dels cinc accionistes de referència de Naturgy: Criteria, GIP, CVC, IFM i Sonatrach. El dividend aprovat és de 0,6 euros més per acció i assoleix 1,6 euros per acció.

L'empresa va anunciar aquesta nova estratègia fa ara un mes, durant la presentació dels resultats anuals de 2024, mentre prossegueixen les converses amb Taqa, que pretén realitzar una opa amb el beneplàcit de Criteriacaixa, màxim accionista de l'empresa. Aquest dilluns a la nit, l'agència Bloomberg va informar de noves reunions per comprar la companyia. L'autoopa tindrà lloc segurament al juny.

L'empresa va explicar durant la presentació de resultats que l'autoopa podia donar-se amb la venda proporcional d'accions d'alguns fons accionistes a Naturgy, que les posaria després al mercat. Això dona una via de sortida a una part de les accions de GIP (ara BlackRock) i CVC, que en controlen més del 20% de capital cada un i fa temps que volen desprendre's d'accions.

La junta ha provat també la modificació del nombre de membres en el consell d'administració, que passa a 16 per complir el dret de representació proporcional de l'accionariat. Martin Catchpole serà el nou conseller per part de GIP / Blackrock, Marta Martínez per part de Rioja / CVC i Nicolás Villén per part d'IFM. A més, Maria Isabel Gabarró entra a Criteria Caixa i renoven Isabel Estapé, per part de CriteriaCaixa; Raj Rao i Lucy Chadwick, per part de GIP/BlackRock; Javier de Jaime, per part de Rioja/CVC; i Helena Herrero, com a consellera independent.

El conseller delegat de Naturgy, Francico Reynés, ha defensat el valor de la companyia després de tancar un exercici per sobre de les seves expectatives, amb 1.986 milions de beneficis i 19.000 de facturació. I ha defensat que el de Naturgy és un model "sòlid i industrial" que es combina amb "una remuneració atractiva per als accionistes".

Reynés ha defensat "el manteniment d'un nivell de resultats històric en una conjuntura menys propícia, més volàtil i desafiadora," després de repassar al dificultat d'un any amb preus canviants. Ha destacat "les millores en eficiència operativa i reducció de la volatilitat, la disciplina d'inversió, la millora del servei al client i la motivació dels empleats, el progrés en tots els aspectes d'ASG, i en especial en matèria de transició energètica".

Amb un 92% d'assistència i un 98% o més de suport a totes les propostes, els accionistes han donat per bo també un pla estratègic que preveu centrar les seves inversions en Espanya, que concentrarà el 75% dels 6.000 milions previstos en inversions fins a 2027, un increment del 10% respecte al trienni passat, amb focus en xarxes i en projectes renovables. L'empresa preveu amb això un ebitda anual mitjà de 5.300 milions i un benefici net de 1.900, similar a l'actual.

L'empresa posa en relleu que des que va iniciar la seva transformació en 2018 ha aconseguit una rendibilitat de més del 9% anual per a l'accionista, per sobre de la mitjana de l'Ibex, que ha estat del 5%. "Al tancament de 2024 el ROIC (retorn sobre el capital invertit) era de l'11,1%, millorant des del 6,5% el 2018, mentre que el ROI (rendibilitat sobre els fons propis) de l'exercici 2024 ha estat del 16,1%, davant el 7,6% el 2018," explica en un comunicat.