Evo Banco desapareix del mapa bancari espanyol. L'entitat ha canviat de mans tres vegades des de la seva creació fa més d'una dècada. César González-Bueno, el conseller delegat del Sabadell, va ser el seu creador. El seu actual propietari, Bankinter, ha comunicat que absorbirà el negoci, als seus clients i empleats (uns 200). Fins i tot, de moment, deixarà d'utilitzar la marca comercialment, fins al punt que molt probablement s'extingeix.
Bankinter va comprar Evo el 2019 al fons d'inversió nord-americana Apollo Global Management en una operació on també va adquirir la financera irlandesa Avant Money. Però cinc anys després, el banc digital continuava sense ser rendible ni aportar beneficis al grup, que ara, capitanejat ara per Glòria Ortiz, ha decidit acabar amb aquesta filial precisament per millorar la rendibilitat i l'eficiència de l'entitat.
Evo ha estat un banc online des del seu origen i aquest va ser un dels motius que va seduir a Bankinter, que no comptava amb un negoci 100% digital com el Santander, que operava amb Openbank des de 1995 (va ser rellançat el 2017) o CaixaBank, amb Imagin des de 2016. Tampoc no havia aconseguit les xifres dels seus competidors. Actualment, Evo Banco té uns 780.000 usuaris, però només 320.000 són clients actius. Mentre que Openbank supera els 2,5 milions de clients i Imagin assoleix els 3,3 milions.
La presència de bancs digitals i neobancs a Espanya ha crescut amb força en els últims anys, sobretot des de la pandèmia. Però també s'han elevat els clients digitals de la banca tradicional, que ja no necessita explicar amb una marca digital (com Evo) per atreure clients joves o usuaris que connecten amb el seu banc per canals online. Tots els bancs ofereixen ja els seus serveis a Internet a través d'apps o webs. I Sabadell és un clar exemple de com ha evolucionat la digitalització a la banca tradicional.
El banc català capta actualment un 55% de clients a través dels canals digitals, quan el 2021 l'esmentada captació era residual i gairebé inexistent, segons va revelar fa uns mesos el CEO, González-Bueno, que és precisament la persona que s'ha encarregat d'impulsar i millorar la digitalització de l'entitat.
L'executiu té una dilatada experiència. González-Bueno es va posar al capdavant de NCG Banco (ara Abanca) el 2011 juntament amb José María Castellano a fi de reestructurar l'entitat. I només un any després va crear Evo Banco, on va exportar tot allò que havia après al banc on havia treballat abans, ING. El banquer madrileny va ser l'encarregat d'introduir ING (d'origen holandès) a Espanya i Portugal. Es tractava llavors d'un model revolucionari.
El format amb el qual va néixer Evo molts anys després era molt similar al que ja aplicava ING a Espanya i en el qual ara comença a veure's reflectit el Sabadell: es tracta de bancs que no tenen oficines o als quals no és necessari acudir presencialment perquè és fàcil obrir un compte pels canals digitals, on no es demanen requisits, ni es cobren comissions.
L'èxit d'Evo Banco li va permetre vendre'l a Apollo per 60 milions d'euros el 2013, només un any després. I també l'èxit en el procés de digitalització del Sabadell l'ha fet més atractiu de cara a la competència, com s'ha vist amb el BBVA, que vol comprar-lo. El grup que presideix Carlos Torres aposta, cada vegada més per bancs digitals o molt digitalitzats, ja que li permet créixer amb pocs costos. De fet, ha entrat a Itàlia amb una oferta 100% online que replicarà l'any que ve a Alemanya. El BBVA no obrirà oficines, necessitarà poc personal i utilitzarà la plataforma tecnològica que utilitza en la resta de països on opera.
González-Bueno també ha adoptat aquest model de negoci al Sabadell, on n'ha fulminat tota la seva oferta de comptes per reduir-la dos: el 'Compte Sabadell' que és el que es contracta en oficines físiques i el 'Compte Online', que es contracta digitalment, pel mòbil o el web; I a Mèxic, per exemple, ha decidit tornar aquest 2024 al negoci de banca de particulars i ho ha fet exclusivament amb una oferta digital que li permet captar dipòsits sense necessitat d'incórrer en molts costos, ja que no obriran sucursals ni ampliaran personal.