Bon dijous! Aquesta setmana està marcada per la tràgica desaparició d’Isak Andic, propietari i president de Mango, que va morir dissabte. Les mostres de condol van ser unànimes, tant des de l’àmbit polític com des de l’empresarial, ja que la seva figura era única. Catalunya ha perdut el seu referent en la indústria de la moda, però queda el seu llegat.
Andic ha deixat una empresa molt sanejada i en creixement, com va explicar Sara Casas. El 2023, Mango va superar els 3.100 milions de facturació, el seu rècord, i va disparar l'ebitda un 22%, fins als 533 milions. Enguany segueix creixent i té ja 15.000 empleats. Aquests resultats van fer que s’anés enfilant en el rànquing de fortunes fins a ser la primera de Catalunya.
Ara caldrà veure com queda l’empresa. El que està garantit és la continuïtat de Toni Ruiz com a conseller delegat, que, de fet, guanya pes com a home fort empresarial. Ruiz ha estat qui ha ajudat Andic a revifar Mango l’última dècada, i l’empresari turc-català el va premiar amb un 5% de les accions, el que el vincula encara més al projecte a llarg termini. Però serà important com es reparteix el 95% que tenia Andic i que els seus tres fills mantinguin la línia que havia agafat l’empresa. El gran, Jonathan Andic, serà ara qui liderarà la part familiar, ja que era l’únic que ja estava al consell d’administració i dirigeix una àrea, la de moda masculina.
Però Andic també deixa un llegat per la seva forma de fer empresa, discreta, sense buscar el protagonisme ni fer reclamacions, simplement treballant amb visió. No li agradava fer política, i per això no va emportar-se la seu de Catalunya el 2017 –demostrant que no calia, tot i els riscos per la marca, ja que Mango ha crescut molt des d’aleshores–, però tampoc es queixava per les polítiques dels governs, els impostos ni la burocràcia. El que sí que li agradava era l’art, com va explicar Josep Maria Casas.
Malauradament, dimecres va morir un altre referent empresarial català, Joan Uriach Marsal, president d'honor de l'empresa farmacèutica Uriach, als 95 anys. Tot i que l'empresa té prop de dos segles de vida, Uriach, que va estar al peu del canó fins als 88 anys, va ser l'artífex del seu gran creixement internacional.
A més d’aquesta lamentable notícia, que deixa òrfena una de les grans companyies catalanes, hem posat el focus en altres empreses, com Estal i Equivalenza, i els directius protagonistes.
Les empreses de la setmana
Estal, vidre català per tot el món
Fa anys que les empreses catalanes van entendre que el seu mercat ja no era Espanya, sinó el món. No és estrany trobar empreses que, sense facturar milers de milions, tenen un volum important d’exportacions, com Estal. L’empresa d’envasos de vidre de Sant Feliu de Guíxols factura prop de 69 milions d’euros, i dos terços, a l’estranger. A més, l’empresa de la família Albertí està potenciant el mercat exterior, amb l’establiment d’una filial pròpia al Regne Unit, un mercat que té un potencial de creixement molt important en el segment dels destil·lats. Estal es diferencia per la distribució d’ampolles i envasos de vidre fabricats industrialment amb material 100% reciclat, que s’obté a les plantes de recollida dels residus que van a parar als contenidors urbans de molts municipis, explica Jan Garcia, director general de l’empresa, a Maria Teresa Coca.
Fira de Barcelona dispara resultats
L’activitat firal viu un molt bon moment a casa nostra. Al manteniment de grans esdeveniments, com el MWC i Alimentaria, s’hi suma l’arribada de salons importants, com l’ISE, i el creixement d’un sector que remunta i en el que Barcelona és una marca reconeguda mundialment. Fa uns dies, Fira de Barcelona va presentar els resultats d’aquest any, que són de rècord: la institució que presideix Pau Relat i dirigeix Constantí Serrallonga va obtenir uns ingressos de 300 milions d’euros, un 16% més, i un ebitda de 53 milions, un 24% més. Aquest any, els recintes de Fira han acollit un total de 270 salons, congressos i actes, a raó de 5 per setmana.
Nova era a Equivalenza
Equivalenza, coneguda per fer accessibles a molta gent una gran quantitat de fragàncies, enfila un gir estratègic. L’empresa de l’Hospitalet de Llobregat ha dut a terme un reposicionament de la marca amb l'objectiu de créixer internacionalment, per entrar a noves zones i també augmentar la seva quota de mercat on ja estan presents. L’empresa que dirigeix Juan Franco s’ha adonat que el seu client té més de 50 anys i es vol acostar a un públic més jove, especialment a la generació Z. Per aconseguir-ho, Equivalenza ha reorganitzat el seu catàleg, que suma 130 fragàncies, i hi ha afegit personalització i customització.
Leroy Merlin creix a Catalunya
Leroy Merlin potencia la seva presència a Catalunya. La multinacional francesa de bricolatge i decoració obrirà un centre logístic a Martorelles, a les naus que havia ocupat Amazon, des d'on subministrarà a les botigues de la cadena a Catalunya, Aragó i les Illes Balears. Està previst que creï un centenar de llocs de treball. El centre se situa al Polígon Can Roca, amb accés directe a l’AP-7, i té més de 34.000 metres quadrats.
Els directius protagonistes
José Elías, conegut per ser propietari de l’energètica Audax i de la cadena de congelats La Sirena, és ara també vicepresident de la constructora OHLA, hereva de l’antiga OHL de la família Villar Mir. Ara en mans dels germans mexicans Amodio, que la van rebatejar, van necessitar fer una ampliació de capital, part important de la qual la va cobrir l’empresari badaloní, amb 50 milions, de manera que entrava en el seu nucli dur. Fent valer la seva posició accionarial, ha estat nomenat vicepresident del consell, que presideix Luis Amodio.
Lilin Yang és una empresària xinesa establerta a Catalunya que fa deu anys es va avançar a la moda de la cosmètica coreana al nostre país i va crear MiiN Cosmètics. Una dècada després de la seva creació, l’empresa ha superat la trentena de punts físics després d’obrir dues botigues en els últims mesos, una a Barcelona i l’altra, a Madrid. Però ultima l’obertura de quatre més a Espanya i segueix mirant a l’estranger i ja és a París, Milà i Munic.
Això és tot per avui. Si t’ha agradat, comparteix la newsletter. Ens tornem a veure el 2025. Bones festes!