Tupperware es declara en fallida als Estats Units. La icònica marca de recipients hermètics de plàstic, utilitzada per portar el menjar a la feina o a qualsevol lloc, no ha sabut adaptar-se als nous temps després de 78 anys al mercat. Asfixiada pels deutes i la caiguda de vendes, els seus responsables han iniciat voluntàriament un procés judicial per intentar salvar la marca com sigui.
En un comunicat, l'empresa nord-americana assegura que s'han acollit a aquest procés judicial per salvar la continuitat de la marca i avançar cap a un model digital i més tecnològic.
Quan van anunciar la decisió aquest dimarts, les seves accions es van enfonsar el 57% a la Borsa de Nova York i es va suspendre la cotització. En realitat, la seva caiguda no va sorprendre ningú. Des de feia molt temps sonaven les alarmes sobre les seves dificultats, fins i tot sobre una possible desaparició, tal com va informar ON ECONOMIA fa més d'un any.
Els documents aportats al tribunal de fallides de l'estat de Delaware situen els actius de Tupperware entre els 500 i 1.000 milions de dòlars, però els deutes superarien els 1.000 milions i, fins i tot, podrien multiplicar aquest import. Les males notícies s'han succeït en els últims anys. El 2022 van retardar la presentació dels comptes per problemes comptables. I l'estiu passat ja van anunciar la possibilitat de tancar la seva única fàbrica als Estats Units, fet que suposa l'acomiadament de 150 empleats.
Amb el teletreball, no hi ha 'tàpers'
La pandèmia va incrementar les dificultats perquè, amb el teletreball, van deixar d'utilitzar-se aquest tipus de recipients de cuina. A més, Tupperware ha tingut una competència creixent en els últims anys a tot el món. Contínuament apareixen noves solucions.
Els experts apunten que els errors financers, la desaparició del model de venda directa en l'era del comerç electrònic i l'augment d'alternatives barates, inclosos els envasos reutilitzables dels lliuraments d'aliments, han influït en la caiguda de Tupperware. El problema de l'empresa és sobretot la seva mala gestió: van ser visionaris en el concepte, el menjar per portar, però no han sabut anar en concordança amb als canvis.
Siguin de la marca que siguin, als recipients hermètics per portar el menjar se'ls coneix per 'tàpers'. Van donar nom a aquest estri de cuina. Tupperware va ser fundada per Earl Tupper (1902-1983), un químic nord-americà, el 1946. Els productes de polietilè estancs en l'aire i a l'aigua, amb la seva tapa de doble tancament, es venien als grans magatzems, però no van tenir èxit immediatament perquè els potencials clients no sabien com utilitzar-los. Llavors, una venedora anomenada Brownie Wise va començar a vendre els 'tàper' en reunions de possibles clients. Tanmateix, el 1958, Tupper va acomiadar la senyora Wise, a qui van arribar a contractar-la com a vicedirectora.