Adif Alta Velocitat (Adif AV) ha adjudicat les obres per incrementar la capacitat i reorganitzar les vies de l'estació d'Atocha Rodalies, amb la implantació d'un nou esquema de vies 4+4 +2 que millorarà la gestió del trànsit ferroviari de l'estació, uns treballs que seran realitzats per una UTE integrada per les empreses Acciona i Comsa i comptaran amb una inversió de 22,4 milions d'euros (IVA inclòs).
L'actuació, que forma part del Pla de Rodalies de Madrid, permetrà augmentar la capacitat de les línies C-3 (Aranjuez-Chamartín) i C-4 (Parla-Colmenar Viejo), que discorren pel túnel de Sol, i, a més, ampliar l'andana 5, que dona servei als viatgers de la línia C-5 (Móstoles-El Soto-Humanes).
D'aquesta manera, la configuració de vies a un esquema 4+4 +2 a la capçalera nord permetrà assignar les vies 1 a 4 al túnel de Recoletos; les vies 5 a 8, al de Sol; i les vies 9 i 10, al túnel d'Embajadores.
A més, farà possible que la via 8 s'utilitzi com a via d'apartat per a la línia C-5, en cas d'incidència. Així mateix, es prolongarà i eixamplarà l'andana 5, que dona servei a les vies 9 i 10, per augmentar la seva capacitat i destinar-lo a la pujada i baixada de viatgers de la línia C-5 per als dos sentits de circulació.
En l'actualitat, l'estació d'Atocha Rodalies disposa de deu vies amb andana amb una configuració de 4+3 +3: les vies 1 a 4 donen servei al túnel de Recoletos; les 5 a 7 corresponen al túnel de Sol (les vies 5 i 6 s'utilitzen per a circulacions d'entrada al túnel i la 7 per a les de sortida) i les vies 8 a 10 donen servei al túnel d'Embajadores (la 8 i 9 són vies generals i la 10 una via d'apartat utilitzada per a estacionaments prolongats).
Per establir el nou esquema de vies, serà necessari prèviament connectar el túnel d'Embajadores amb el de Sol (via 8 amb via 7 a la capçalera nord), executar una nova fuita entre les vies 9 i 10, actuar en la via 10 i ampliar l'andana 5, així com connectar la via 10 amb la diagonal principal d'Atocha, a més de construir noves vies mànec i desplaçar algunes diagonals, per facilitar el pas dels trens d'unes vies a altres.
L'estació és utilitzada principalment per trens de Rodalies, encara que també tenen aturada serveis de Mitjana i Llarga Distància d'ample ibèric que es dirigeixen cap a o des del Sud i Llevant i tenen origen o destinació a l'estació de Chamartín. Aquests trens, que circulen pel túnel de Sol, tenen més temps de pujada i baixada de viatgers i estacionen en la via 7.
La implantació de l'esquema de vies 4+4 +2 a Atocha Rodalies compte amb finançament europeu a través del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.